Sidor

21 november 2007

Är det något som inte stämmer?

Snart avgörs det om jag bara är en konspiratorisk nojjig jävel, eller om jag så som så många andra gånger har litat rätt på min magkänsla.

Bakgrund: När vi köpte vår nya lägenhet så fick jag en känsla av att någonting kring budgivningen inte riktigt stämde. Priset gick upp ofantligt mycket, men det var inte det som gjorde mig mest orolig.. utan takten på det hela. Därför bad jag mäklaren om att få se en budgivningslista när vi sedan skrev på alla kontrakt. En sådan där man kan se namnen på de andra som varit med i budgivningen. Hon förklarade att jag inte kunde få någon kopia, men att jag kunde få se på listan. Budgivaren som vi tillsist vann över hade en ovanligt namn så det lade jag på minnet.

När papprerna var skrivna berättade mäklaren för oss att hon sagt upp sig, för att flytta ner till Skåne, meditera och hitta sig själv. Tydligen hade mäklarjobbet varit för stressigt och hon var rädd för att gå in i väggen. Lycka till sa vi och knatade glatt därifrån med nyckeln till vår nya lya!

Men så smög sig den där dåliga magkänslan på mig igen. Tänk om hon inte alls sagt upp sig själv, utan blivit uppsagd, eller ombedd att säga upp sig? Tänk om hon varit en av alla de där mäklarna man läst så mycket om nyligen som lägger egna bud för att trissa upp priser?

Så jag kollade upp den andra budgivaren. Hon bor i Skåne! Varför skulle någon i Skåne känna att hon gärna vill buda brallorna av sig för ett renoveringsbehov vid Gullmarsplan av alla ställen i Stockholm? Jag tycker det luktar skumt, så nu ska nu ringa henne och se vart det leder. Till hon den andra budgivaren alltså. Usch. Hoppas verkligen att jag har fel.

Missa icke neste episode...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Magkänslan har oftast rätt.

Om du har rätt - prata med en jurist, kanske kan ni stämma mäklaren och få skadestånd...?


hälsn
Malin
www.esteri.blogg.se

Anonym sa...

Min man råkade ut för detsamma när han skulle köpa en lägenhet för några år sedan. Budgivningen gick väldigt snabbt och steg väldigt snabbt och nästan från början var det bara han och en annan som budade. Min man började fatta misstankar och när mäklaren ringde nästa gång så sa han att han inte var intresserad längre. Då fick mäklaren panik och började ifrågasätta hans beslut och ringde sen snabbt tillbaka och sa att den andra också dragit sig ur så nu kunde han få lägenheten för sitt senaste bud. Helt uppenbart att hon själv lade buden alltså. Så jäkla fult... Hoppas det inte är så för er, men som Malin ovan sa - magkänslan har ofta rätt.

Anonym sa...

Hur har det gått?? Mycket nyfiken.

Anonym sa...

Ja, hur har det gått!? Hhaa blev jättenyfiken!