Sidor

27 maj 2007

Göra egna tryck på ljus

Idag testade jag att göra egna silkestryck på ljus efter rekommendation från Kerstin. Det var inte alls svårt och resultatet blev över förväntan.. så här gör du:

1. Printa ut det tryck du vill ha på silkespappet. Enklast är att tejpa fast en bit silkespapper på ett vanligt A4 och sedan köra i printern. Silkespapper kan köpas på t.ex. Svanströms.

2. Klipp ut ditt tryck, rätt nära själva trycket för minimal skarv.

3. Värm den kupade sidan av en sked över ett ljus, och stryk sedan försiktigt på trycket med skeden. Stearinet smälter under skeden och fäster pappret vid ljuset.

Pappret är så tunt att när man sedan eldar på ljuset så försvinner det bara. Voilá!

4 kommentarer:

Kerstin Kallin sa...

Wohoo! Succé! :-D

Skolfröken sa...

Gud va snyggt! Sådär vill jag också göra, men det lät svårt med silkespapper i skrivaren, fastnar det inte? Hade du vitt silkespapper?

Kerstin Kallin sa...

Skolfröken: Jag tar mig friheten att svara! Tejpa fast silkespappret på ett vanligt A4 och lägg det så att skrivaren skriver ut på silkespapprets sida. Funkade totalt problemfritt på min skrivare iaf. :-)

Anonym sa...

Tack Kerstin! :)