Sidor

21 maj 2007

Funderingar kring dresscodes

Jag insåg en sak i dag då en vän frågade om han kunde ha vit kostym på vårt bröllop - männens klädkodsregler är ju ruggigt otydliga om man nu ska vara regelryttare.

För oss tjejer är det enkelt. Don´t wear white!
Vissa säger även att man som gäst ska undvika rött (för det symboliserar att man legat med brudgummen) men det tycker jag är fånigt. En vit kjol och en färgad topp är ok, men just vit långklänning sticker nog de flesta brudar i ögonen.
För männen finns inga sådana här uttalade koder direkt. De allra flesta killar gifter sig ju i mörk kostym, frack eller smoking.. men då ser ju resten av gubbarna och grabbarna likadana ut på partajet. Brudgummen får alltså nöja sig med en nejlika på kavajslaget som enda utstickare? Min man kommer vara vit, och då känns det helt plötsligt som en paxad färg.. odd.

"Se inte ut som bruden eller brudgummen" känns som en regel som får brytas i fall brudparet väljer att bära något annat än vitt.. inte sant? Eller bryr sig gröna brudar om någon av deras gäster glider in i en grön blåsa? Bryr gråa brudgummar sig om gråa gästkostymer?

5 kommentarer:

Skolfröken sa...

Hmm. Det värsta jag hört talas om är om brudgummens mor som hade lång vit balklänning och världens håruppsättning på sin sons bröllop.

Då skulle jag nog bli rätt sur...

Elca sa...

Ja vitt är ett stort icke så klart.

Och det där med att undvika rött har jag förstått är en stor osanning, en myt som spritt sig. Läste nån typ Ribbing-fråga där hon avfärdade det i alla fall.

Skogsrået sa...

Man får ha så mycket rött man med våld kan få på sig. Allt prat om rött på bröllopsgäster är trams och osanning. Det finns ingen sådan regel.

Det är helvitt och helsvart som är "förbjudet". Om bruden väljer en grön klänning så blir _inte_ grön en "paxad" färg. Väljer bruden bort vitt så kan hon inte fridlysa en annan färg, oavsett.

Anonym sa...

Tycker det är skitsnyggt med vit kostym, ska min m2b också ha :D
Får jag fråga vert ni köpt/hyrt eran??

Anonym sa...

Anna> Vi har inte ordnat vår än.. det är lite ont om vitt i buitkerna har jag sett, har varit mycket mer tidigare år. Men men.. hittar vi ngn fin så säger jag till.