Sidor

19 maj 2011

Fan på väggen

Det är ett så idiotiskt drag jag har, att höra tiotusen positiva saker men ändå lyckas höra det enda lilla eventuellt negativa högre än allt det andra.

Igår var jag hos barnmorskan. Den jag brukar gå till var sjuk, så jag träffade hennes stand in. Efter att han konstaterat fina värden och bra hjärtljud sa hon.
- Du har ett magmått som går över kurvan.
- Jo, jag vet.. ser det när jag kollar mig i spegeln. Sa jag för att visa vilken avspänd inställning jag ändå har till min stora mage.
- Du får inte bli rädd för att den går över kurvan. Men vi bör göra ett tillväxtultraljud.
- Okey..? För att kolla om bebisen är för stor?
- Njae, snarare för att kolla om du har väldigt mycket fostervatten.
- Det har jag säkert. Det stod det i min förra förlossningsjournal att jag hade.
- Hmm. Hon antecknar i datorn.
- Är det farligt att ha för mycket fostervatten?
- Nej, inte alls. Men vi gör en så kallad observation.
Varför det om det inte är farligt tänker jag...
- Det finns en liten risk när det är så att bebisen inte sväljer och kissar som hon ska. Men det är ingen fara.
- Okey...
- Men du känner henne sparka dagligen och så där?
- Eh, ja.
- Bra. Och om hon börjar röra sig mindre så kontakter du sjukhuset direkt.
Vaddå om hon sparkar eller inte? Varför skulle hon inte det, om ingenting tyder på att någonting är fel?

På tisdag har jag tillväxtultraljud.
Och jag svor dyrt och heligt att jag inte skulle Googla på vad för mycket fostervatten kan vara symptom på. Men så gjorde jag det ändå. :(

4 kommentarer:

Stina sa...

Men du, klart att inget är fel på tjejen!
Du hade mycket fostervatten med Rigo och han är ju helt perfekt eller hur?
På ricko, tillåt dig inte att skrämma upp dig själv, det är bara hittepå och jävligt klantigt av en bmsk att inte tänka sig mer för vad hon säger. Som jag minns det var jag en svamp för minsta lilla negativa grej när jag var preggers. Tjejen mår prima, jag lovar.

Zandra sa...

Tack snälla. Jag hoppas verkligen du har rätt.
Idag har jag ju suttit som en galning på nålar.. och tyckt att det inte alls sparkar som tidigare. Men det gör det säkert. Vette fan, är så sjukt mottaglig mot allt läskigt just nu. Terror att vara nojjigt lagd.

Kram

Åbbe & Björne sa...

Känner så gott igjen meg, i allt.

Hon finns där inne, hon rör sig, hjärtat slår, hon växer - hon gör ju precis som hon skall. Detta går fint Z. Å skulle hon komma nu så går det ju fint det också, hon er stor flicka nu.

moi sa...

klantiga människa! man kan väl inte börja med att säga ingen farlig men sedan mata på om hur du ska göra i fall du märker farliga saker utan att det är farligt. Måste ju vara bättre att säga vad man vill ha sagt och sedan påpeka att det är så ytterst ovanligt och att det är minimal risk.

Eller jag vet kanske inte hur man ska säga sånt där, men dum var hon i alla fall, och det är helt säkert bra!