Sidor

03 januari 2010

Tankar kring att bli förälder och hur det förändrat mig

Just när de plockade ut honom och jag hörde honom skrika kändes det bokstavligen som om mitt hjärta skulle gå sönder av lycka. Jag var så rädd hela graviditeten igenom att någonting skulle gå fel, och det där skriket blev liksom kvittot på att vi kommit över mållinjen och att han var full med liv!
Sekundrarna därpå när jag mest kunde se honom i ögonvrån för att de tagit honom åt sidan för att torka av honom och klippa navelsträngen, undrade jag varför han var så tjock, varför vi fått en pojke och om han inte var rätt ful ändå.
Ytterligare några sekunder senare så tänkte jag att barnmorskorna där inne i rummet måste vara gröna av avund och att jag skulle vara på min vakt så att ingen skulle kunna stjäla honom, för maken till vackert barn kunde inte världen tidigare ha sett.
Konstiga minutrar det där.

Idag känner jag mig rejält omskakad i grunden. Hur mycket som är temporärt och vad som är för alltid får tiden utvisa. Men att älska någon mer än mitt egna liv gör såklart saker med ens världsbild och person.

Det är många saker som ändrats. Smått och stort.

Som att jag älskar att bada. Ett bad i tio ensamma minuter betyder lika mycket avslappning som det krävdes en spa-helg för tidigare. Barnvakt en kväll för att gå på restaurang blir stort som en nobelmiddagsinbjudan. :)

Och så känner jag ett helt annat band till mannen. Vad som än händer så är han pappa till det viktigaste jag har och jag känner både en enorm trygghet i det, men också en rädsla jag inte riktigt kan sätta fingret på. Helt plötsligt har jag så mycket att förlora. Tänk om någonting händer någon av dem? Tänk om Jag inte får se Rigo växa upp? Mitt egna liv har fått en annan betydelse i den meningen också. Dödsångest en helt ny dimension.

Hand i hand med det så blev omvärlden plötsligt så hotfull när han kom. Tänker mycket på vad det är för makthavare, klimat och medmänniskor som han ska få växa upp med. Hur världen kommer att se ut.

Sedan är det det här med att få uppleva världen på nytt, i samma takt som Rigo gör det för första gången. Att känna på snöns konsistens blir ett äventyr liksom att undersöka ett smörpapper. Det är oerhört häftigt tycker jag, och fylls av en gigantisk nyfikenhet jag inte kännt på många många år.

Jag trivs mer med mig själv, tycker jag är en mjukare, gladare och mer omtänksam person idag. Komplex jag tidigare varit rätt plågad av har jag nästan helt lagt åt sidan, kom väl med att jag slutade sätta mig själv i världens centrum. Vem fan bryr sig om jag ser ut som en clown, min unge behöver ny blöja. Typ så.

Och så tycker jag mycket mycket mer om barn än tidigare. Mina vänners barn känns oerhört viktiga. Främmande barn också till stor del. Att de är någons Rigo...

Men mer än någon annan känsla eller insikt så är det längtan som skiljer nuet från dået. Jag längtar efter varje ny dag med honom. Som jag förut kunde längta efter den där jordenruntresan eller någon annan stor inplanerad grej, så längtar jag efter varje ny fas jag ska få se honom i idag. Se honom gå, höra honom prata, se honom lussa, hjälpa honom med läxor, hålla hans hand hos tandläkaren, få visa honom svampskogen, se honom bli kär, flytta hemifrån, resa, kanske få egna barn en dag.. allt det gör mitt liv så meningsfullt att jag knappt ser skärmen längre nu när jag skriver det här.

22 kommentarer:

www.syfroken.se sa...

Du har verkligen formulerat det precis så som jag kände och känner det. Mina tjejer är 5 och 7 år idag, men jag gick igenom precis samma sak. Tyckte inte att det var så söta i början, Jag är livrädd när de åker med sin pappa till stan för att handla, för det kan ju hända dem något osv.
Tack för dina inlägg, de förgyller min vardag!

Anonym sa...

Förstår dig helt och fullt.....har ett några veckors pyre i magen och vill bara att tiden ska gå så jag kan känna mig mer säker än nu....men oavsett ett par veckor fram i tiden eller ett par månader så finns det väl andra saker att oroa sig för? Försöker att inte tänka på allt som kan hända utan försöker tänka positivt. Lättare sagt än gjort.......för det tog oss 1 år att komma såhär långt...
Stort tack för din blogg Zandra! Har följt den sedan bröllopstiden och är ju lite "efter" din planering men har älskat din blogg sedan första stund! Och även om det kan bli långt mellan inläggen sedan Rigo kom till världen så gläds jag så oerhört med dig!

Catarina sa...

Ja, precis så kände jag.
Bra skrivet!

Hanna sa...

Rakt i hjärtat och jag tjuter igen. Så jäkla fint Z, plötsligt är jag sugen på att få lite värkar.

Beatrix Vnunk sa...

Jag kan bara hålla med (har en något yngre upplaga - 8 veckor). Jag känner igen det du skriver.
Det är en märklig sak att förlora sin pansarhud tycker jag. Underbart och förfärligt. Man får säkert tillbaka en del av den men det blir nog aldrig som tidigare...

Kajsa sa...

På pricken! Allt om rädlan och glädjen, allt som blivit så mkt större och starkare. Grattis i efterskott!

Slow-Eva sa...

Jag känner också igen mig i mycket. Jag blir extra förbannad vid te.x klimatkonferensen i köpenhamn. -Fattar ni inte att mitt barn ska växa upp på den här jorden? Ni måste ju skärpa er så att det går att leva här!

Och varje dags om ett äventyr!

Henke sa...

Väldigt väldigt fint skrivet Z. Jag både längtar och fasar.

Annika sa...

Väldigt fint och känslosamt skrivet Zandra. Sitter här på jobbet med tårar i ögonen. Börjar längta jättemycket efter vår lilla "Olle" men är fortfarande väldigt rädd att något ska gå fel. Kram!

Unknown sa...

Tårarna rinner. Du beskriver det spot on. Fan vad man är glad att man har dem i sitt liv.

Annika sa...

AAAAAH jag älskar den här typen av kärleksförklaringar :) Man mår gott av av folk skriver av sig lite av sin kärlek!

Katrin sa...

Det kunde vara mina ord....! Gifte oss lite efter er, skaffade hund lite efter att ni skaffat katt åsså kom det en liten Frans (tvärsäker på en tjej) någon månad efter er Rigo. Det värker i mig av kälek till det lilla livet så jag får ont i bröstet men det är en skön känsla att älska någon så mycket. Livet har fått en ny mening.

Vilken resa som börjat!

Tack för underbara ord.

Lilla Duktig sa...

Ja. Precis.

Tusen kramar.

Anonym sa...

Det här var förbanne mig det finaste jag hört...läst sedan jag konfirmerade mig :)

Anonym sa...

Så fint! Jag längtar efter den känsla du beskriver, men vet att jag inte är redo, än. Men det kommer. Jag är nyförlovad och börjar just planera bröllop. Jag är helt lost, och tacksam för alla grymma bröllopsbloggar som finns i dag. Som din!

Anonym sa...

Och jag har just suttit och läst igenom typ hela din blogg, fått inspiration så in i bomben! Hoppas på fler härliga inlägg. Och din son är verkligen världens sötaste bebis1

Carina sa...

Ahmen... skulle bara kika in på din blogg och nu sitter jag och tjuter. Fint som snus är kärleken till ungarna, nyttigt att sätta självet lite åt sidan.

Emmas inne och ute sa...

Vad fint du skrivit! Så precis känns det. Du har lyckats med det svåra - att fånga känslor och få ner det i ord. Jag är så glad att jag kikade in och fick läsa detta.

Ha en bra dag!Ta hand om varandra!
Kram Emma

Anonym sa...

Good day, sun shines!
There have been times of troubles when I felt unhappy missing knowledge about opportunities of getting high yields on investments. I was a dump and downright pessimistic person.
I have never thought that there weren't any need in large initial investment.
Now, I feel good, I begin to get real money.
It's all about how to select a correct companion who utilizes your funds in a right way - that is incorporate it in real business, parts and divides the income with me.

You may ask, if there are such firms? I have to answer the truth, YES, there are. Please get to know about one of them:
http://theinvestblog.com [url=http://theinvestblog.com]Online Investment Blog[/url]

Anonym sa...

Good day, sun shines!
There have were times of hardship when I didn't know about opportunities of getting high yields on investments. I was a dump and downright stupid person.
I have never imagined that there weren't any need in big starting capital.
Now, I feel good, I begin to get real income.
It's all about how to choose a correct companion who utilizes your money in a right way - that is incorporate it in real business, parts and divides the income with me.

You can ask, if there are such firms? I'm obliged to answer the truth, YES, there are. Please be informed of one of them:
http://theinvestblog.com [url=http://theinvestblog.com]Online Investment Blog[/url]

Magnolia sa...

Åhh... Jag är helt mållös... Vad vackert skrivit... Tack för att du delade med dej - till en som ännu inte har egna barn... :o)

Asta sa...

Torkar bort en tår i ögonvrån och hoppas på fler fina blogginlägg från dig framöver.