Sidor

13 januari 2009

Shoppa eller inte shoppa.. det är frågan

Det finns väl någon gammal tanke om att det betyder otur att köpa på sig med bebissaker för tidigt. Och för många verkar det vara en rädsla att behöva sitta i ett hem fyllt med miniplagg ifall något skulle gå fel innan barnet hinner komma. Jag var också inne på det spåret först.

Eftersom jag varit (är) så himla rädd att något inte ska gå vägen nu så har det varit jättesvårt att ta ut någon glädje i förskott. Istället har jag ägnat min första halva av graviditeten åt att skriva listor över alla jag berättat om magen för, för att snabbt sedan kunna informera just dessa om att det inte blir något ändå. Jag har synat toapappret efter blodspår, svarat på gratulationer med "Tack, vi får se hur det går" och fått panik över minsta lilla magknip. Kanske inte så jag hade föreställt mig att det skulle bli. Det här ska ju vara en glad, stolt och rolig period.

Så efter ultraljudet i fredag försökte jag bestämma mig för att det är precis så vår andra halva av väntan ska bli. Och det bästa sättet för mig att släppa oron är att kasta mig in i det här med hull och hår! Sluka babybok efter babybok, tjata hål i huvudet på mamma om allt från vattniga vader till barnvagnstankar och ligga och älta babynamn med mannen i soffan.
I fredags köpte vi ett gäng små söta mönstrade bodies och igår beställde vi ett par übergulliga pyamasar över nätet. Tänk vilka under lite shopping kan göra för humöret!

Går något fel kommer det inte kännas det minsta mindre jobbigt bara för att vi väntat in i sista veckan med våra förberedelser. Tvärtom, det känns lugnande och lite mer verkligt allting när jag ser det där lilla lilla turkosa plagget i ögonvrån as I write.

19 kommentarer:

L sa...

Jag tänker precis likadant, fast ajg inte är gravid än, men kommer tänka lika som dig.. vill inte handla på mi ifall något händer? men så händer inget??? så har man gått miste om att njuta något bara för det. Näe du gör helt rätt, varför slösa bort en massa tid man kan njuta av med att oroa sig?
Lycka till!

L sa...

har ni gjort sånt?? Såpass... nu störtade tusen fågor upp i mitt huvud... jag känner ingen på nära håll som gjort så jag vet liksom inte vad som väntar.... ett helvete efter vad jag informerats om...
Som du säger, de tär ett mirakel att den möjligheten finns idag. Gud vad glad jag är för er skull! KRAM (ps å carl-jan verkar störtskön men unga pojkar??? huhuhu)

Anonym sa...

Du gör helt rätt, jag inredde skötrum, köpte hem barnvagn och babyskydd ca 3 månader innan Tilly föddes. Kläder fick jag massor, så de vart inte så mycket köpt innan. Vi verkligen försökte njuta så mycket som möjligt och firade ofta att vi snart skulle bli föräldrar. Då vi var i vecka 20 bjöd vi nära och köra på tårta och firade att vi var halvvägs i graviditeten. Sen att vår lilla dotter ville titta ut 4 veckor tidigare än vad som var beräknat vart ju en bonus.
Så frossa i att bli förälder… för oavsett vad som händer så kommer nu ju att bli föräldrar till ett litet underverk som ni älskar ovillkorligt.
Kram

L sa...

Mia: Tilly var ett fint namn :)

Z: förstår att du lessnat på henne! Suck vilka människor det finns.... jag mejlar! Finns ju alltid familjeliv.se men jag vet inte.. TACK! :). och en eloge till er då det inte är många straighta par som säger att dom genomgått en IVF för att det verkar skämmigt...

Anonym sa...

jag är likadan, trots att vi redan har två lyckade graviditeter bakom oss och inga problem..
sen när jag väl fick blödningar höll jag på att gå i taket! och fick veta att det är mer än vanligt och att jaghade en könslig livmodertapp så även om det kommer lite blod så behöver du inte bli lika orolig som jag *ler*

nu har vi köpt första plagget och lillkillen kommer att komma om 2½ månad.

Anonym sa...

Jag har också satt igång nu, det känns så bra! Känner igen mig i allt du skriver, så fort jag får ont i magen blir jag nojig. Men nu intalar jag mig att det är bebisen som stökar om där inne...

Anonym sa...

Du gör helt rätt. Skulle något hända (och det tror vi inte!) så blir du inte mindre ledsen bara för att du inte har köpt något. Våga var glad och shoppa loss! Glöm inte att köpa en Grobag- bästa grejen, så slipper man oroa sig för täcke över ansiktet, eller att bebisen ska frysa!

AnnaPanna sa...

You go Girl!!
helt rätt..
Så gjorde jag med när jag väntade lilleman.

Om man ska gå och ora sig för allt som kan hända.. då vaknar man upp när man är 85 och har missat hela livet!

JenJen sa...

Härligt att du bestämt dig - jag kände likadant i början på min graviditet och höll på att gå i bitar när jag fick blödningar. Efter det bestämde jag mig också för att inte oroa mig mer, det är ju fysiskt jobbigt! Och det säger sig ju självt egentligen att det inte blir mindre jobbigt om något skulle hända bara för att man inte har köpt något än :)

Ett tips för inköpen är omlottbodys - det kan vara lite krångligt att trä en tröja över det där lilla huvudet som sitter på den där sladdriga nacken!

Anonym sa...

Shoppa du loss och framförallt passa på att NJUTA av graviditeten. Om man slipper allehanda krämpor så är det en fantastisk tid som aldrig kommer åter.

Kram

Anonym sa...

Grattis till graviditeten! Har följt din blogg sedan början av -07. Vi gifte oss också den sommaren.
Vi har nu en liten tjej på 7 veckor, så det är roligt att se att vi fortsätter att "följas åt".
Njut av din tid som gravid. Man kan ändå inte påverka om något skulle gå galet, så försök slå bort tanken på det. Det kostar bara onödig energi. Sköt om dig och njut av livet!
Hälsn Mia

Anonym sa...

Var glad och god samt shoppa allt du tycker dig behöva! Ni ska njuta:-D

Anonym sa...

Äh, man kan inte gå och oroa sig över allt som eventuellt kan gå galet. Då blir man ju tokig. Så frossa du i bebisshopping. När väl bebisen har kommit har du inte tid/energi till det...

Anonym sa...

Njut!
Fick barn i vecka 27+4. Tänkte som du och missade massor. Vi vet aldrig vad som händer imorgon så njut av det du har idag.

Anonym sa...

Jag vågade inte skaffa någonting i förväg och Daniel ( nu en vuxen man på 23 ) kom sex veckor förtidigt så mannen fick flänga runt och fixa ihop saker . Så handla på du !

Anonym sa...

Inte helt oväntat var jag drottning av oro under graviditeten (ja nu efteråt också dessvärre).
Min mamma sa just som du gjorde. Skulle något gå galet blir det inte mindre jobbigt för att du njutit fram hit, det tar vi i så fall då. Visa ord faktiskt. Björne

Anonym sa...

Å, grattis! JAg har inte varit inne här på länge. VAd kul!

JAg var likadan under min graviditet. Oroade mig och var skeptisk, fast jag shoppad ända från början. Men jag vågade nog aldrig riktigt hoppas på riktigt. Så när den där fuktiga, skära, underbara, runda, skrynkliga pojken las på mitt bröst en tidig morgon i juni kunde jag knappt tro det. Det låg verkligen en bebis där inne och ville komma ut till oss!
Hoppas du får en härlig graviditet!

Zandra sa...

Vad roligt att få ta del av alla era tankar och erfaranheter kring det här! Tusen tack åter igen för att ni tar er tid att tycka till och kommentera.

Jag shoppar vidare. :)
Kram

Anonym sa...

Hihi jag shoppade innan jag ens var gravid ;-) Så kan det bli när beroendet tar över. Har idag två friska underbara döttrar ;)
Här finns massor av shoppingtips:
http://barnshoppingbloggen.blogg.se