Sidor

26 januari 2009

Med färgsinne som en blind

Mina föräldrar håller på att totalrenovera sin lägenhet. Med totalrenovera, menar de ungefär: Köpa lite nya möbler, byta ut ett plastgolv mot ett klickgolv och blaska på ny vitfärg på dörrkarmarna. Nåväl.

Jag gör mitt bästa för att mitt i all den här röran försöka flika in lite smaktips som de sedan ändå skiter i. Som att det kanske inte är så snyggt ändå med blinkande belysning i rött, grönt och blått som hänger i taket överallt som på en thairestaurang. Och att man kanske inte behöver spika upp precis varenda tavla och småpryl man någonsin ägt på väggarna för att dölja varje kvadratcentimeter av tapet som idag. Och att pengarna sitter bättre i en ny fin brun hörnsoffa i tyg... än i ett schabrak i svart skinn. Åter igen. Men nej nej. De kör på. Och tur är väl det någonstans, för att de fortfarande ska vara de. Mr och Mrs Kitsch from hell.

Men igår höll jag på att svimma när mamma visade färgprovet de bestämt sig för att låta hela vardagsrummet gå i. Aprikos. Knall-aprikost! Så jag kunde inte hålla mig utanför, utan mer eller mindre tvingade in henne i en färgbutik idag och vägrade gå därifrån innan vi kommit överens om en mer diskret gråbeigh nyans.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, jag dör vad roligt... Jag & mamma blir alltid sura på varann när hon frågar mig om råd, för jag tycker inte som hon, och så blir hon sårad. Men fråga inte då!

L sa...

hahahahahaha det där låter EXAKT som mina kära föräldrar.. du skulle se deras hem.. Mamma kan inte med att slänga nåt utan sparar ALLT. Usch man ska inte tänka så men jag fasar för den dgane jag och brorsan måste ta hand om allt när dom inte finns längre... Idag va vi på IVF info på HS. Ska börja med sprutor i slutet på mars. Dom har visst "fullt" där fram tills dess... shit va sprutor man ska ta.. Undras verkligen hur jag kommer må.. Ta hand om dig, pyeret i magen och din make. KRAM

Anna sa...

Hahahaa, skulle vilja se hur det ser ut i verkligheten. Men jag fick en ganska bra bild av din beskrivning. En gråbeige nyans måste ju se snyggare ut med kulörta lampor, fullproppade väggar och svart skinnsoffa än en aprikos färg? Eller?

Anonym sa...

Hahahaha!

Anonym sa...

Vem är det som ska bo där egentligen? Du eller?

Zandra sa...

Anonym> Samma här. Man får bita sig i läppen bra många gånger.

Lilian> Vad skönt att ni ändå snart är framme i kön! Det där med hormonerna är så olika.. men jag håller tummarna för att du är en av de lyckliga-jag-känner-ingen-skillnad-alls och att ni har ett pyre i magen innan du vet ordet av!

Anna> Det ser ut som en thairestaurang med buddhas överallt och blinkblinklampor. :D

Venke sa...

Hahaha! Tänk vad roligt det kommer bli för er unge att hälsa på mormor och morfar. Det är ju ett sånt hem man önskade man bodde i när man var liten.

Venke sa...

Hahaha! Tänk vad roligt det kommer bli för er unge att besöka mormor och morfar. Det är ju ett sånt hem man skulle velat bo i när man var liten :)

Elenoree sa...

*asg* rooooligt! Bor de kvar i samma lägenhet som när vi var små? :-)
(Lina)