Sidor

10 juni 2008

Nyfött rådjur i häcken



Förra veckan fick jag äran att bekanta mig med den här lilla typen. H*n hade fastnat i grannens häck när de rosenknoppskäkandes föräldrarna flytt därifrån då de blivit skrämda av grannen. Slutet blev gott för den lille i varje fall. Googlade fram att vi skulle flytta kidet till en mer avskild plats där föräldrarna ostört kan hämta den. Så nu skuttar h*n nog runt i skogen med familjen igen. Men vi ses väl igen till nästa sommar antar jag. När h*n står och äter friskt ur våra rabatter.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud så söt!

Anonym sa...

Men oj så häftigt! :) Hoppas hon har det bra nu hihi!

Anonym sa...

Men åh så söt liten en! Och kanske får ni besök nästa sommar, när h*n mumsar rosenknoppar...

Mrs S sa...

My oh my, föl schmöl, det där var ju total cute overload. Måste ha varit svårt att släppa det ifrån sig. Jag hade velat ha det hemma och pussa på hela dagarna.

Anonym sa...

Jag som trodde att man inte fick röra rådjurskid som man stöter på. För att de då kommer att lukta människa och mamman inte vill veta av dem. Är ni helt säkra på att det var mamman som kom och hämtade den och inte något rovdjur??
Men otroligt söt var den i alla fall!

Anonym sa...

Jag trodde också att det var strängt förbjudet att blanda sig i moder natur. Jag kanske skulle ha flyttat på den lilla fågelungen i vår trädgård igår....... Jag tog iallafall mitt ansvar och låste in katterna :-)

Anonym sa...

Vad fint! Ha det så bra.

Anonym sa...

Å vad fin den är!
Min matte hittade en sån där sötnos i en grävlingsfälla för ett par år sedan. Hon födde upp henne med flaska och hon heter numera Sixten. Har ett orange hundhalsband med reflex för att inte jägarna ska skjuta henne. Hoppas allt går bra för den där lilla sötnosen också.

Anonym sa...

det är inte lagligt att ta hand om vilda djur

ta kontakt med närmaste polisstation så vet de vilka som har rättigheter att ta hand om djuren i närheten av där ni bor

Hittar man ett rådjurskid som man tror är övergivet så ska man vänta minst 6 timmar innan man tar i det och ffa brukar de börja röra på sig och skrika när de blir för hungriga, ett kid som ligger stilla ska man INTE röra!