Sidor

21 januari 2008

Namnändringarna har gått igenom!

Namnlagen i Sverige (som för övrigt är en av de dammigaste lagarna, både ologisk och könsdiskriminerande) säger som ni vet att man inte kan behålla båda parters efternamn efter det att man gift sig.
Antingen får man behålla sina respektive namn, eller så väljer man ett utav dem, och så får en av parterna ta sitt eget fd eller sin partners efternamn som mellannamn. Men alltså inte båda två.

Well, fuck off namnlagen! :D

Igår blev det klart att vi numera har samma mellannamn OCH efternamn!

6 kommentarer:

Cornelia sa...

Grattis! Jag tänkte på det här häromdan o fick för mig att et va du som hade gjort så här, men jag va inte säker så jag hade tänkt fråga dig om det va ni. O det va det ju :-)
Vi har tänkt göra likadant o nu vet man ju att det funkar. Kanon! Vi har båda ovanliga namn o ingen vill bli av med sitt. Sen e det orättvist att bara en ska ta den andres som "mellannamn", där kan vi heller inte enas vem som ska göra det. Orättvist blir det. Nu ska jag läsa igenom igen hur ni gjorde o hoppas att det går bra för oss oxå!
En fråga, eftersom det e ett "mellannamn" o inte ett efternamn, tänker ni byta körkort, pass o liknande o måste man göra det?

Zandra sa...

Cornelia> Jo vi kommer byta alla handlingar. Känner att det är lika bra iom att vissa länder är riktigt kinkiga när det kommer till namnet när man ska resa in genom passkontrollen.
I Sverige tror jag ingen bryr sig.

Anonym sa...

Sajblar att vi missade detta eller snarare, vi var ju redan gifta när tipset kom.
Vi vill nämligen ha båda namnen tillsvidare, men det gååååår ju inte!
Grattis till er!

Anonym sa...

Ojdå, trodde ju inte heller att det gick! :D Men men, jag är så lycklig att jag blir av med mitt efternamn och byter upp mig till ett mycket bättre. ;) Så jag slipper ju tjorva!

Anonym sa...

Grattis till att ha fått de namn ni ville ha! :)
Vill egentligen inte dra ned lyckan men tänkte iaf berätta vad som kan vara en nackdel då man gjort detta kringående av namnlagen för att få samma mellannamn och efternamn. Om man senare skaffar barn tillsammans säger samma lag att om föräldrarna har gemensamt efternamn får barnet det efternamnet. De kan inte få mellannamnet om jag har förstått det rätt, utan alltså bara det namn man valt som efternamn.

Anonym sa...

Min man och jag köpte oss ett nytt, vackert adelsnamn istället via http://adelsnamn.se