Sidor

06 november 2007

Renoveringstystnad

Det har varit dåligt med bloggande sista dagarna. Vi har haft fullt upp med att bråka om tapeter och tvätta tak. Nu är i varje fall äntligen ett av fyra fem tak färdigtvättat!

Ang tapetbråket: Jag är inte såå mycket för mönster och vill helst ha plain betonggråa väggar. Mannen däremot vill ha fondvägg, och glider hela tiden in på bruna toner när vi tittar. I dag kanske kanske vi enadas om att ha två ljusgråa väggar i vardagsrummet, vit öppen spis, en gråsvart vägg (den som kommer vara bakom vår beighgråa soffa) och så en fondvägg i nedan tapet.. Vad tror ni?


Bild: Joselyn Warners hemsida

13 kommentarer:

Mrs S sa...

Åh vad jag inte avundas just "bestämma sig-momentet" även om det är superkul att få allt nytt och fräscht. Man kan bråka i evigheter om hur mörk nyans av grå man ska ha. Får världens beslutsångest av sånt där, vi gnabbas bara vi ska sätta upp en tavla (han vill alltid sätta dem för lågt)

Mönstrat eller inte tycker jag kommer an på resten av inredningen, man tröttnar rätt fort på mönstrad tapet men om resten är cleant och enfärgat så funkar det.
Nu vill jag gärna vara lite positiv och säga att förslaget låter bra men det var jag visst inte: Två olika färger på väggarna + mönstrad tapet och soffa i annan färg? Blir det inte lite oroligt tro? Snygg tapet dock.
(För övrigt måste jag nog hålla med mannen, jag gillar brunt mer än grått, är så rädd för att få ett "kallt" rum, särskilt när det gäller vardagsrummet but that's just me. Mina polare har grå väggar och älskar det.)

Anonym sa...

Jag tycker tapeten var jättefin! :-) Skulle dock ha den på en vägg och sen ska de andra väggarna vara i samma färg. Men det är ju iofs alltid svårt att föreställa sig innan man ser rummet klart framför sig.

Många väljer en brun ton för att inte få ett kallt rum. Men jag tror grått kan bli jättefint, speciellt eftersom så många färgstarka färger passar till det - då kan man ju liva upp rummet ändå!

Anonym sa...

Nej det blir inte orligt...det blir nog kanon tror jag.. Men välj ljust gråa väggar, för det blir oftast mörkare när det kommer upp på stora ytor. Sen ska du vara medveten om att gråa nyasner Oftast upplevs som blånyanserade.

Jag tror det blir jätte fint :D

Ascaca sa...

Ja, snygg tapet! Men för en som helst vill ha betonggrå väggar kanske det bli lite brokigt med bde en fondtapet och en fondvägg... ?

juliana.persson sa...

Jag letade fondtapet som en idiot till vårt sovrum men en dag när jag knappt tänkte på det så slog jag upp en pärm på K-rauta bara för att se och där var den. Kärlek vid första ögonkastet. Den pryder vår vägg nu. Den ni hittade var ursnygg. Låter bra ihop med det andra också. Lycka till! Kommer säkert bli superfint!

Anonym sa...

Hehehe, diskussionen låter ordagrannt lika vår infør køksrenoveringen. Vad ær det med mæn och brunt? En tapetserad fondvægg tar sællan mer æn två rullar. Det blir med andra ord inte speciellt dyrt att sætta upp en annan om man inte ær nøjd, således - ta i med tapeten.

Anonym sa...

Det tror jag blir kanon! Ta en ljuuuus grå på övriga väggar. Skall bli roligt att följa renoveringsprojektet...

Anonym sa...

Hehe, den där diskussionen känner jag igen! Jag och sambon skojar fortfarande om det när vi går förbi affären... "Kommer du ihåg när vi gick in, glada och förväntansfulla och kom ut som ovänner och kunde inte prata normalt med varann på ett par timmar?"

Jag tycker att svart och grått är hur snyggt som helst! Det har vi i vardagsrummet. Man får vara noga med belysningen kanske, så man lyser upp det hela lite eftersom det är rätt mörka färger. Vår fondvägg är svart/grå/blå (beroende på ljuset) och resten målat i ljusgrått. Snyggt och stilrent tycker jag. Sen har vi kombinerat med färgstarka accessoarer: orange filt och blockljus och duk etc.

Lycka till!

Måste bara tacka för tipset om almanackan! Beställde en till mig själv som test och bestämde mig direkt för att även mamma och syster ska få en. Minus till den löjliga texten på insidan av pärmen bara. Men resten är riktigt fint!

Jag läser här med jämna mellanrum men har nog aldrig kommenterat, men nu var jag bara tvungen att säga åsikten om tapeten. :) / Sanna

Anonym sa...

Cool tapet, har en med silvermönster i arbetsrummet det tar ett tag att vänja sig. Fast mannen fick bestämma så hela rummet är tapetserat i samma... Gillar er tapet men skulle nog satsa på att ha alla andra väggar i samma färg. Ta ljusare än ni tror för det blir alltid mörkare på stora ytor.

Anonym sa...

Vad jobbigt med en man som har åsikter ;) Min är helt ointresserad tack och lov så jag får bestämma allt själv.

Jag håller med dig, helt enkla väggar är snyggast och gärna grå!!!

Bye the way...hittade hit via topblogarea.se och ville lämna ett avtryck efter mig.

Ascaca sa...

Jag håller inte med förhoppningsvis...
Fega inte ur och ta en för ljus fondvägg!
Vi har precis målat om vårt sovrum i en ganska saftig brun ;-) färg och jag är så himla glad att vi inte fegade ur och tog någon ljus- eller mellanbrun. Fst allt ska ju passa i sina sammanhang.

Zandra sa...

MrsS> Åh, fattar att du lackar över det. Lågt hängda tavlor är buttugly. Mm.. det är mest att varenda rum jag någonsin haft har gått i bruna toner och jag ville ha ngt annat. Sovrummet kommer gå i brunt dock. Brunt och turkost.

Frida> Ja det kanske blir lite stimmigt med för många fondväggar. Får se hur vi gör tillsist.

Emmasusanna> Det skulle iof inte göra ngt om nyansen skulle dra lite åt blått tycker jag. Jag diggar gråblått. Om det drar åt lila dock.. hilfe.

Åsa> Jo.. du har en poäng. :)

Juliana Persson> Hur såg tapeten du föll för ut då?

Björne> Klämmer i dårå, och lägger upp fotobevis när det är klart.

Frida> Ska se till att försöka fota lite längst med vägen. Ljust är föresten tanken.

Sanna> Kul att du blev nöjd med almenackan, jag diggar min som bara den! Lät som snygg kombo med oranga detaljer till det gråsvarta.. I keep in mind.

Förhoppningsis> Har ni en stor eller liten vägg i metallic då? Vi tapeterser den minsta väggen i vardagsrummet i den här är tanken.

Bulan> När vi bodde i min lägenhet tidigare så brydde han sig verkligen måttligt om vilka möbler eller färger jag plockade hem. Men nu när vi köpt vår första lya tillsammans så ska han tydligen tycka till om varenda detalj. Hmmff..

Ascaca> Jag har också gjort det misstaget förut. Fegat och så ser det bara blaskigt ut efteråt. I sovrummet och i köket är det tanken att vi ska köra lite klastchigare färger.

Anonym sa...

Det låter kanonfint! tycke jag då...och grått i olika nyanser är bätre än brunt, lättare att matcha till andra färger.
Vilken tur att jag hittade tillbaka till dig! Jag förlorade en massa av mina 'fav bloggar listan' för ett tag sedan ochman kommer ju inte ihåg vad alla heter exact:)