Sidor

01 november 2007

Fucking limfärg

Så fort jag hade fått nyklarna till nya lyan i handen kastade jag på taket. Tanken var att hinna tvätta och måla i varje fall två rums tak tills på lördag då alla grejer ska in.

När takfärgen skulle på rasade den ned lika snabbt igen i stora schok. Tänk er som att måla i en mjölpåse ungefär. Hela taket är målat i limfärg - även kallat "kritfärg" som tydligen användes flitigt på 40-talet. Det är som en tjockt lager med krita man aldrig kan måla på. Det måste blötas upp med en svamp och skuras bort. Centimeter för centimeter. Tills man har helt naken betong under. På en hel dags arbete hann vi ungefär två kvadratmeter.
Bara 90 kvm kvar då.

Nu måste rubbet tvättas. Tar väl en två veckor ungefär.. sen ska man måla med en särskild bindningsfärg. Och SEN ska takfärgen på.

På lördag kommer möblerna. Tjohhoo. :(

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det ær bra motion, sen så blir det ju så snyggt nær det ær klart!! (det finns floskler før alla tillfællen...)

Anonym sa...

har hört att det finns ett anat sätt. Nått om att lägga ett spec sorts nät som limmas fast på något sätt, sen målar man på det.

Skolfröken sa...

Oj, det där hade jag kunnat berätta för dig, råkade också ut för det. Jag tvättade lite på det kritade taket och allt blev helt svart. Men vi löste det med att ringa runt till ca 15 målare och färgaffärer och fick tipset att måla med oljefärg och sen be en bön om att det inte skulle rasa. Och det gjorde det inte! Testa?

Anonym sa...

Oj, fasen vad surt!

Om jag hade varit du skulle jag nog ha ringt till en firma som kom och tvättade bort det. Det kostar ju säkert en del, men det kanske det är värt?

Lycka till i alla fall...

Helena sa...

Vilken härlig blogg. Efter att ha suttit och tokläst ville jag bara lämna en hälsning. Känns som om jag spionerar annars. Ha det bra
/Helena

Anonym sa...

Renoveringar har en tendens att alltid dra ut på tiden, bli dyra och stressiga :( Hoppas resten av taket går bättre :) Jättetrevlig blogg!

Kerstin Kallin sa...

Vet preciiis vad du pratar om. Jag håller på och hobbyrenoverar ett rum i ett hus på mamma och pappas tomt. Gick skitbra tills jag kom till taket. Limfärg på takpapp. Under det grova brädor. Skiiiitkul. Lösningen är inte nådd ännu, men den involverar en snäll gubbe och nytt matierial att lägga tak med. Pärlspontskivor kanske.

Anonym sa...

Tvätta med varmt vatten och skurtrasa
Det underlättar om man är två personer en lägger på vatten med trasa och den andre gnider bort färgen- Jag har gjort detta flera gånger.Grunda med matt linoljefärg och måla sen på medlimfärg igen det blir en snygg yta med limfärg och man behöver bar måla den 1 gång. Sök på limfärg för att få bra recept använd limfärg med cellulosaklister det är enklast.

Anonym sa...

lol, tvätta, grunda med en alkydoljefärg, måla sedan som vanligt med vanlig takfärg.