Sidor

28 augusti 2007

Är det ngn jäkla bazaar eller?

I dag har jag varit på banken för att prata nytt bolån.

"Ok, så det här är alltså den absolut bästa räntan ni kan ge oss?"
"Njaaee.. det beror på. Vad har de andra bankerna sagt?"

Och så har jag träffat mäklare inför försäljningen.

"Så 2,8% är alltså vad ni tar? Jag har fått lägre bud från andra mäklarfirmor.."
"Ahaa.. men i så fall kan ju jag räkna lite på det igen, vi kan säkert sänka lite.."

Vadfaaan! Det är inte så att jag står på Hötorget och försöker pruta på bruna bananer just innan stängning. När jag ber om ett bästa möjliga pris så ge det direkt. Varför ska vi leka bolla-tillbaka-bollen-leken i dagar innan vi kan komma till skott? Hur dumma tänker de att folk är. Grrrrr..

6 kommentarer:

Anonym sa...

2,8% ??? Gode Gud.... här tar de minst 5%!!!
Nåja, visst är det konstigt att man kan förhandla om räntan?
Men det finns ju de som INTE frågar om det är den bästa räntan... och då får de ju mera pengar av kunden.

Min kära make är otrolig på att förhandla med banken.... fast det blir allt svårare.

Lycka till med "Hötorgs-affärerna" och att ni får en bra ränta.

Anonym sa...

Jag känner så igen det där! Och det är bara att påstå att man fått bättre anbud så ordnar det sig pronto *suck* Vi svenskar kan inte pruta, det är väl det de märkt!

Kung Poo bläckfisk är en klassisk kinesisk rätt med mycket grönsaker i stark chili/scherrysås (så stark att man gråter lite när man äter den;) ) Den finns med räkor, kyckling etc men jag ääälskar bläckfisk.

niinis sa...

Hej, ja det är förjävligt hur det är med förhandlingar....helst när dom först säger att det inte är förhandlingsbart Det har jag vart med om... börjar man prata om andra banker är det genast inressant... BLÄÄ!

Du en helt annan fråga, jag hängde mycket på din blogg innan mitt eget bröllop! Åh WOW vilket bröllop NI fick!
Det jag undrar är över scrpbloggen.... du har ju lyckats spara ner bilder på din sida här. Det gör inte jag... hur gjorde du???

Yrkeshemlighet?! :)

Nina (www.nogg.se/niinis)

Karlsborg rum och frukost sa...

Vi ska själv omförhandla vår ränta på huset.

Är det det här man har framför sig???

Lycka till!

Vår bank gav oss en livförsäkring som innebar att om vi samla alla lån där så löser de halva lånet om en av oss, gud förbjuder, skulle avlida.

Du har blivit utmanad dessutom. Hoppas det inte lägger mer stress i din vardag.

A L V A S - P A P P A ! sa...

jamen det är ju precis det folk är o det är ju därför de börjar på knaspriser. jag gillar det inte men så länge det finns nötter som betalar överpriser så..

Anonym sa...

Det man ska göra är att gå till 3-4 banker först och fråga vad de kan ge i ränta som bäst. Till sist går ni till den bank ni helst vill använda och säger "såhär mycket ger X oss i ränta - vad kan ni erbjuda?". Det är så man får bäst ränta. Sjukt - men sant.