Sidor

31 maj 2007

Planeringens downsides

I går bestämde jag mig för att ligga lågt med bröllopsplaneringen för min egen del. Vill min kille ha ett bröllop så får han fanemig börja engagera sig, annars kan det vara! Vi är två om det här och tills han börjar styra upp lite grejer så lägger jag ner. Antar att han kommer tycka det känns lite beight när det inte finns någon mat till gästerna när vi väl slår oss ner till bords, eller inser att han inte har någon kostym kvällen innan och det är lite trist att dansa utan musik. Men so be it. Han tycks tro att en bröllopsfest bara står där på ens bröllopsdag som utav ett mirakel.

Fortsätter blogga allmänna tips här så länge... Får se om han får tummen ur, i så fall får jag återkomma till våra fortsatta planer igen snart. Hoppas verkligen att era killar/ni snubbar inte är lika disträ som min är, utan att de inser att det är en gemensam grej ni håller på med.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Trist!!
Min kan också vara lite seg men han gör iaf det han blir tillsagd att göra... ;-)

Anonym sa...

Just nu känner jag precis som du!

Kerstin Kallin sa...

Han tror nog inte att det sker genom ett mirakel, bara att du tycker att det är så kul att planera att du kan göra alltihop. Det verkar iaf min tro...

Skolfröken sa...

Här verkar det som att han engagerade sig först när det blev verklighet, alltså när inbjudningarna skickats ut. Men han hjälpte till med dem också i och för sig.

Jag läste att ni hade haft bröllopsmöte en gång, kan ni inte ha det en-två gånger i veckan istället, så kanske han märker att det är en hel del att göra?

Förresten, jag var på IKEA i går och såg stora burkar i glas som var rätt lika de som jag har sett att du vill ha din bål i, visst visade du en bild på det för ett tag sen? Har ni inte hittat några än kanske det är värt ett IKEA-besök?

Hoppas fästmannen får ändan ur!

Anonym sa...

Hehe... Min blivande man uttrycker att jag är den som måste vara _drivande_ men att han gärna _hjälper_ mig. Jag gillar inte den fördelningen alls men har fortfarande stora förhoppningar om att vi blir två som tar ett gemensamt ansvar och jag tror att det kommer att bli så. Han har faktist gjort det mesta än så länge: Friat och bokat kyrka :)

Anonym sa...

Jag är i samma situation som dig, men jag visste redan när vi bestämde oss för att gifta oss att han inte skulle delta märkbart, så nu känner jag mera att allt han gör för att medverka är glädjande. Det är ju nog nåt man är två om dethär med gifteriet, men man får kanske bara acceptera att män och kvinnor är totalt olika, det ligger inte i deras natur att fundera över detaljer om dittan och dattan.
Dock väntade jag ut min blivande när det gällde hans kläder, påminde honom ett par gånger, sen gav jag upp och till sist fattade han själv att det börjar närma sig, tack och lov så nu är det fixat.
Men som nån sa, ha bröllops-möten nu och då så kanske han inser att det faktiskt ska göras lite hela tiden så att det inte blir kaos veckan före och bruden kollapsar.Hujedamej!
Lycka till i vidare-planeringen!

Anonym sa...

Usch va trist! Hoppas han kommer till insikt snarast o får tummen ur!

Tack o lov har jag en m2b som är delaktig i det mesta, o de han inte är delaktig i är sånt jag valt själv att få göra själv.

Anonym sa...

Samma visa här med. Fast jag tror inte att det handlar så mycket om ointresse, utan mer att han tror att jag vill göra allt. Jag måste ju också erkänna att jag vill ha saker som jag har tänkt mig, så jag tror inte riktigt att han tycker att det är någon idé att lägga sig i. Fast när jag frågar om hur han tycker att vi ska göra med olika beslut, så har han ju en uppfattning. Antar att män kanske inte går upp i sån här planering på samma sätt som kvinnor.

Anonym sa...

haha, precis samma här hemma. vi är visserligen studenter båda två och jag som tjej har den där förmågan att göra tusen saker samtidigt - skriva pm, jobba, planera bröllop och laga mat! - men han måste först fokusera på att skriva klart tentorna och menar att jag nog inte har en lika jobbig kurs som han. sure....

vi får se om han tänder till, men nu är det bara två veckor kvar...

Anonym sa...

Tack snälla ni för era kommentarer!
Hade ett litet snack här hemma.. så jag hoppas och tror att han är med lite mer i matchen nu.

Anonym sa...

Hahaha min gubbe fattar inte heller allt som krävs. Skrev en lista häromdagen med vad vi har kvar att besluta och boka - ca 40 punkter. Han trodde inte sina ögon och blev jättestressad. "Det här hinner vi ju aldrig!" Men detta var ju bara en bråkdel av alla beslut jag (ibland med hans hjälp) fattat tidigare i planeringen. Karlar...

Jag ska helt enkelt ge honom några uppgifter.
- Boka tid någonstans för att prova kläder till honom
- Boka hotellrum för bröllopsnatten
- Välja ut musik till festen och lägga upp spellistor

Axel sa...

Han kanske väntar tills du tänkt färdigt...
igår ville hon ha skärt, idag rosa
igår ville hon ha petunior i buketten, idag pelargonier

Så gör jag iallafall. För mig är det kanske inte så noga om vi har 42 eller 44 gäster eller om det är x eller y granruskor i dekorationen.

Men för att jag älskar henne, låter jag henne bestämma.

Skogsrået sa...

Säg ifrån och fortsätt kräv svar så ger det sig. Själv skulle jag bli ganska anti hela bröllopet om jag kände att jag fick dra lasset själv. Att planera en kärleksfest ensam är lika lite romatiskt och okej som att själv köpa sin julklapp eller säga åt honom när han ska säga att han älskar dig...

Men en sak stämmer. Män ligger ofta en bit efter när det gäller vad ett bröllop ska innehålla, eller en fest öht. I brist på erfarenhet. Så de kan säkert behöva se en lista och få en tydlig förklaring till varför saker måste hända NU.