Sidor

24 maj 2007

Namnbyte - Jippi!

Jag: Mitt gamla släktnamnet dör med mig i fall jag inte för det vidare. Det är inte snyggt, men unikt och jag vill hemskt gärna ge det till mina barn.

Han: Har också ett ovanligt namn. Det klingar vackrare än mitt men hans syskon kommer föra vidare namnet och familjen på den sidan är betydligt större.

Dilemmat: Vi vill ta mitt efternamn som gemensamt namn, men även ta med oss hans som mellannamn. Namnlagen säger dock att det är omöjligt. Makarna får inte ta samma "kombination" av namn, utan har att välja på att ta ett nytt gemensamt namn, behålla sina respektive efternamn eller välja ett efternamn och även låta EN i paret att ta det överblivna efternamnet som mellannamn. Hängde ni med?

Lösningen: I dag lyckades jag få tag på en vänlig kvinna på folkbokföringen som berättade hur man kan komma runt den här bestämmelsen. Så här gör man: Paret behåller sina respektive namn över vigseln (mycket viktigt), därefter så ansöken den vars efternamn man valt att senare ha som gemensamt om att få ta den andres namn i mellannamn. När det väl har gått igenom, så ansöker den andra parten om att få byta efternamn.. och på samma gång om att få ta sitt gamla efternamn som mellannamn. Voilá - nu har ni samma mellannamn OCH efternamn!



11 kommentarer:

Skolfröken sa...

Yes! Nu blev jag glad!

Å sa...

Men, när ni får barn så antar jag att de bara får ta efternamnet, och inte mellannamnet, eller?

Anonym sa...

Vilken tur att det finns vänliga och hjälpsamma människor! :)

Anonym sa...

Oj jag tror inte jag hängde med riktigt, men detta dilemma kan jag också råka ut för när jag och min sambo gifter oss, för jag vill ta mitt namn jag hade innan min mamma gifte sig med pappa, men min sambo vill behålla sitt namn också eftersom hans barn heter det.

Anonym sa...

Hahaha så dumt. Om man kan komma runt problemet så "lätt" så borde det vara lättare för PRV/Skatteverket att tillåta makar att ta samma kombination... Myndigheter och deras idéer. *suck*

Anonym sa...

Skolfröken> Visst är det bra!! Jag blev skitglad.

Å> Exakt, eventuella barn får bara ta efternamnet.

Sara> Det kommer nog inte bli ngt problem alls. Så gör många. Ring till dem om du har några frågor bara.

ullemon sa...

Hm, ja jag är i en liknande situation. Jag har ett rätt speciellt efternamn, och vi är en liten släkt. Kanske ca 20 pers med samma namn. Samtidigt har min BM ett rätt vanligt efternamn.

Jag vill ju egentligen att vi ska heta samma sak, men frågan är om jag ska ta hans namn som mellannamn, och han mitt... Ta ett annat släktnman känns ju också märkligt!

Vad gör man?

Anonym sa...

Men så irriterande!
Gifte mig i december, och frågade på skatteverket att jag hade hört att det gick att ta sig runt "namnproblemet"... Men det gick inte alls.

Jag hade läst på BT att man skulle kunna komma runt det hela, men hade inte hittat en exakt beskrivning av det, så det var därför jag ringde skatterverket... Men det beror väl på vem man pratar med antar jag... :(

I vårt fall hade det varit trevligt att ha samma namn, eftersom han är fäst vid sitt efternamn, och jag har ett mycket ovanligt efternamn. Nu har jag mitt efternamn som mellannamn, och hans efternamn, som efternamn.

Kanske kan du publicera det du skrev om namnbytet på BT, om du nu inte har gjort det redan förstås...=) Då skulle nog många bli glada!

Anonym sa...

Smart!

Jag har haft mitt flicknamn som mellannamn i nio år nu (min man har bara sitt efternamn). Det har varit mer till besvär än nytta är jag rädd. Det är inte många som fattar skillnaden på mellannamn och efternamn. Numera skriver jag bara initalen på mitt mellannamn. Enklare så. Men klart man ska få göra som man vill.

Gissa Bilden sa...

Att det skall vara så förbannat krångligt... Skönt att det löste sig då.

Anonym sa...

Hur exakt var det ni gjorde? (vilka blanketter osv använde ni) Vill vara säker på att det verkligen går igenom, annars känns det lite osäkert o för bra för att vara sant.