Sidor

15 februari 2007

Att gifta sig i kyrkan

Varför väljer man att gifta sig i kyrkan om man inte är särskilt religiös? Kan inte räkna hur många gånger jag har jag fått svara på den frågan. För inte är det så att jag tror varesig på jungru Maria eller att Jesus gick på vatten. Jag är helt övertygad om att världen inte började med Adam och Eva och jag tycker att kyrkan både historiskt och idag begått massor av fel.

Med andra ord - nej, jag är inte kristen. Men jag är religiös i min egna underliga mening och jag har alltid trivts bra i kyrkan. Har sökt mig dit när jag känns mig ledsen, varit nyförälskad, i sorg eller bara vilsen. Det är en skön plats i min mening och både att konfirmera mig och ha eventuella bröllop och barndop där i framtiden har kännts helt naturligt.

Det finns dock en åsikt om att "om man väljer att gifta sig i kyrkan så är det på deras villkor". Kyrkan får man liksom inte ifrågasätta. Hela frågan är tokinfekterad, det behöver man bara besöka Bröllopstorgets forum för att förstå. Folk blir helt rabiata över ämnet. Man måste vara antingen eller. För eller emot. Varför det? Jag är för - men också emot.

Det suger att kyrkan inte är mer måna om brudparets önskningar under dera vigsel än de är. Vill bruden gå fram med sin pappa så kan hon väl få det? (förbjudet i vår kyrka exempelvis) , vill de lyssna på Depeche Mode på CD som ingångsmusik so be it.
Är det två personer av samma kön som haft turen att hitta kärleken så ska väl de ha samma självklara rätt som heteropar att avge sina löften inför Gud om de så önskar? Vill brudgummen bära klänning, vill bruden bära knallrött? KÖR säger jag, men nix säger kyrkan. Lite olika från församling till församling, men ändå.

Skittrist och jag önskar att det vore annorlunda.

Och så önskar jag för guds skull att vi skulle kunna gifta oss kyrkligt men ändå SLIPPA de där hemska psalmerna som ingen ändå kan sjunga. Och skräckfilmsorgeln - hur hemsk är inte den?

7 kommentarer:

Unknown sa...

Typiskt att själva kyrkan som byggnad och ställe är så skönt, men att reglerna i den är besvärliga och envisa.
Känn lugnet bara och se på det som en vacker, praktisk, traditionell och ändamålsenlig lokal för vigseln!

En bra sak med kyrkor är ju också att där inte rengnar! Tål att tänkas på. Vi ska giftas borgeligt, med hela cermonin utom att lova inför gud. Det är nog bäst att jag låter bli att läsa på bröllopstorget om ämnet för då blir man nog bara trött!
/M

Johanna sa...

Jag håller med.. fy va tråkigt och vad överaskad jag blev när du skrev att ni inte fick spela en cd i kyrkan!!Jag är uppvuxen i missionkyrkan och där är finns det iallafall inte sådana regler.. Säga vad man vill om frikyrkor men ibland är de faktiskt bra mycket friare.. För jag antar att det är i Svenska kyrkan ni ska gifta er? Hälsningar Johanna

Anonym sa...

Tror att desssa (lite underliga) reglerna är mer just denna kyrkas regler eller prästens krav än Svenska kyrkans. Har varit på flera bröllop och begravningar i kyrkan där CD-musik spelats och det har fungerat jättebra. Prata med kyrkan/prästen och be att få en förklaring (kanske är akustiken dålig, inga högtalare etc. Om de står på sig byt kyrka/präst till någon som är mindre konservativ... Kyrkan är ju mer än en lokal och tro finns i många former (högst personliga tolkningar) o då borde ni även få er vigsel som ni vill ha den. Detta borde prästen/kyrkorådet förstå, en ultrakonservativ kyrka riskerar att bli ganska tom o ödslig... Prata med dem. Detta är deras egna påhittade mkt konservativa idéer... de kanske inte ens har kvinnliga präster i församlingen?!
Sedan finns det faktiskt psalmer som de flesta kan, så att man slipper "skräckkören" tex Den blomstertid, Ljuva sommartid, Amazing Grace mfl. Det räcker ju med ngn psalm sedan FÅR man ha vilken musik man vill! Lycka till!
Tack för en mycket trevlig blogg, ett nöje att läsa! /frk E

Anonym sa...

Håller med dig till 100% - jag är också för och emot.

Skolfröken sa...

Ett intressant inlägg, jag håller med om en del, men inte allt.

Men de kan knappast vägra bruden att ha en röd klänning, inte heller tror jag att de kan förbjuda mannen att ha klänning om han nu skulle vilja det. Ska man inte få ha kilt då eller?

Hm. Länkar till ditt inlägg om det är ok?

Anonym sa...

Vilken annorlunda kyrka vi har ,dock inom ramen för svenska kyrkan, för vi får precis allt det du inte får.....

séra Jónatan sa...

Hmmm, man blir ju lite förbryllad över den beskrivning ni ger om vad man får och inte. Man måste ju våga föra en dialog på jämställda grunder vad man gör i vigselgudstjänst. Fegt att bara förbjuda!
Själv är jag präst i Svenska kyrkan. Jag säger rent ut vad jag tycker om t. ex. att bruden skall bli ledd av sin pappa in i kyrkan, men jag opponerar mig aldrig om de väljer det alternativet.