Sidor

03 januari 2007

Göra egna tvålar

I julas så testade jag att göra egna tvålar. Genomskinlig tvålmassa köpte jag på Panduro, liksom doft-essáns och gjutformar. Man kan själklart göra massor av olika varianter.. finns allt från olivtvålsmassa till chockrosa ros-tvålar, men jag valda transparanta vaniljdoftandes tvålar, några runda och ett gäng hjärtformade. (De hjärtformade gjordes i isbitsformar i mjuk plats från IKEA och de var nog lättast att göra).

Hur som helst - de var jättelätta att göra och blev superfina. Man smälter bara tvålmassan i en kastrull utan att röra om, därefter tillsätts doftämnde och sedan häller man bara upp massan i sina formar. Jag hällde bara upp till hälften av formen för att först låta den stelna någon. Sedan lade jag på små utklippta ord som jag kopierat ut på overheadpapper, så att de hamnade mitt i tvålen.. och hällde på resten av tvålmassan. Resultatet blir ungefär som på bilden här. Ord som svävar mitt i tvålen. Nu är jag ruggigt sugen på att göra bordsplaceringstvålar och gästpresenter i ett på det här sättet!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt kul! :D

Anonym sa...

Bild?

Anonym sa...

vad fint! Tack för den fina iden!

Anonym sa...

Vilken bra idé!

Anonym sa...

men tänk... då ska man ha en TVÅL mitt på tallriken och så kommer alla gästerna att ta upp och titta på den och så får de tvål på händerna som sen kommer på brödbiten eller chokladbiten som de ska äta...
Inga tvålar på bordet på mitt bröllop iaf!
Men kanske fint att göra egna och ha på gästtoaletterna, eller ge till de gästerna som bor på hotellrum som bokats genom oss....

Anonym sa...

Vilken bra idé. Vad pysslig du är :)

Anonym sa...

Vilken bra idé. Vad pysslig du är :)

Kerstin Kallin sa...

Väldigt fint! Bra presentidé! :-)

Anonym sa...

Dom ser jättefina ut!

Perfekt gästgåva tycker jag, nu undrar jag vad de kommer att kosta styckevis i material, om man vill göra sådana rosa hjärtformade doftande du visar på bilden och lagar i ikeas form du tipsar om?

Och en fråga till är hur du förpackar dem? Spontant tänker jag plastfolie men kanske svårt att få en snygg stängning, celofan annars förstås, hur har du tänkt och löser det?

Ger du bara en per gäst(kanske ser snålt ut när de är så små?) eller sätter du flera i en påse?

Hur tåliga är de för sommarvärme? det är inte så att de smälter tillbaks till tvålmassa så där direkt va? ;)

Många funderingar, men tycker du har gjort så fint att jag genast blir inspirerad att ha likadana!

Tack för tipset!

Anonym sa...

Anonym> Det enklaste är väl att slå i dem i cellufan, blir snyggast också. om du inte virar in dem i lite silkespapper och sen lägger de i en ask. Vet inte vad de sulle kosta styckvis, gjorde inte så många jag.. utan bara några stycken i julklapp. Kolla på panduro. Blir hur som helst mycket billigare, men framförallt personligare än att köpa. Tvålarna klarar värme.

Anonym sa...

Hej! vikken rolig idé! tänkte ha dom på toaletten på vårt bröllop. Köpte formarna på ikea förut men undrar hur du fick den jämna o runda formen på dom, skar du till det själv när tvålen stelnat?