Sidor

19 januari 2007

Efterlyser bakelsebageri

När han väl har en åsikt om bröllopet, så är det en mycket bestämd sådan. Som när vi bestämde att det skulle köra på kyrkbröllop och inte borgerlig vigsel. "Bara vi gifter oss i en liten vit kyrka så är jag nöjd."
Vet ni hur svårt det är att hitta en fin mindre kyrka i Stockholm som är just vit?

I förrgår så berättade han plötsligt att han absolut inte tänker ha bröllopstårta.
"Nehe, varför inte det?"
"För att alla har det."
"Fast vi måste ju ha någon efterätt!"
"Det måste vi väl inte? Vem säger det?"
Och så fortsatte det. Tills jag lyckades få med honom på idén att bakelser som vi staplar på ett tårtfat i våningar ju faktiskt inte är någon bröllopstårta. :)

Så nu måste jag hitta ett bageri som kan leverera något likt nedan..





















Bild: Ohederligt lånade från diverse amerikanska sajter.


14 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.alvsjo.com/

Hej igjen!
Här kan du jo prova ! dom har bra betyg på net, och va jag minns så har jag varit där o fikat för många år sen det smakade gött
:-)

''kul att du gillade länken jag maila till dig!

Anonym sa...

http://www.gateau.se/

här är en till :-)

Monica

Anonym sa...

http://www.nybergskonditori.se/


http://www.bizbox.se/katalog/Bageri.html

här kan du hitta lite av varje:-)

http://www.vivels.se/

http://potatisbakelse.blogg.se/090606095814_sderbergs_bageri_stockholm.html

Anonym sa...

ica maxi

Kerstin Kallin sa...

Om du hittar bakelse men inte dekorationer, så hör av dig till mig. Jag har en svinbra silikonform att göra små blommor i (ungefär som den övre högra bilden fast lite större och med mer struktur) och du får gärna låna den av mig om du vill. :-) Det tar väl en kväll eller så att göra hundra stycken, men definitivt inte mer.

Anonym sa...

Bageri Solsidan i stockholm är bra, gör bröllopstårtor mm. Jag har beställt specialbakelser till några event därifrån med mkt bra resultat. Är dessutom inte så dyra.
Lycka till!
Fröken E

ps.tack för en jättetrevlig & bra blogg,med massor av tips! :)

Anonym sa...

Bröllopsplaner!!!
Vi gifter oss i sommar och är precis i färd med att göra inbjudningskort. Allt väl så långt. Men hur i hela friden ska man formulera sig i inbjudan???
Å ena sidan blir det lätt väldigt formellt och stelt, å andra sidan får det inte bli för löjligt heller...

Skulle bli jätteglad om du som säkert sett många inbjudningar på olika sidor nångång vill klippa ihop ett inlägg med några olika versioner.
En formell, en modern, en enkel osv...
Superbra sida, jag är här och kollar jämt!
/Maria

Sarah, Niklas och Anton sa...

Håller med killen, tårta är inte så kul, och efter en tre-rätters middag är man ju inte så sugen heller.. Vi satsar på en efterrätt istället, men har lite svårt att välja... Kolla in festmenyn på www.gullmarsstrand.se får du se - allt låter så sjukt gott!!

Anonym sa...

Tack snälla ni för alla tips!!!

Kirsto> Menar du formen som du gjort orkidéblommorna i? Den skulle jag hemskt gärna låna!

Hannele på Hisingen sa...

Lite engelsk afternoon tea stuk..

Anonym sa...

i nöd och lust; Du får självklart låna den med orkideer också, fast den tar MYCKET längre tid att göra. Där är det 6 olika delar att bygga ihop, och man måste vänta på att det torkar och har sig. Om jag får länken att fungera hittar du blomman där! Gulligt att lägga en liten sockerpärla i mitten eller sprista en "pistill". http://www.tartdecor.se/product.asp?product=3022&sub=1&page=1

Anonym sa...

Kerstin>> Den du visade nu var finare till vårt tema tycker jag! Jättesnällt om vi får låna den. Då vet jag var jag ska leta efter då nu när jag kikar på bagerier. Chokladbakelser som vi kan vi pynta med rosa blommor. Blir helt lysande ju! Hur lång tid i förväg kan man göra blommorna tror du?

Kerstin Kallin sa...

i nöd och lust: Nu kommer det riktigt fina i kråksången! Du KAN faktiskt börja göra blommorna NU om du vill! Så länge du förvarar dem torrt, dammfritt och mörkt så händer ingenting med blommorna. Lysande, eller hur? Såg nån på nordic cake decor (ett lysande forum för sockerbagare fö) som brukade göra dem max 3 månader innan servering när hon skulle sälja dem, men familjen fick årsgamla verk. Säg till innan du köper flower paste, för jag har provat en god och en riktigt bläig. :-) Vad kul att du gillar formen!!

Vera sa...

Vi ska skippar tårta med...ska ha muffins!
Undrar om du vet var man kan få tag i en mall eller en ställning för 80 muffins så att man kan göra en "tårta" av det!