Sidor

24 april 2012

Rigo 2 år och 10 mån



Det är mycket Älskar och Älskar inte just nu. Han älskar sin familj, Playmobil, djurbebisar, vanliga bebisar, draken i Shrek, senap, Bims ögon.. Han älskar inte potatis, lök, ha galonbyxor till dagis eller att åka bil. Och så blev han nog lite sur när vi åka utan honom till Ryssland i tre nätter för när jag ringde hem för att prata med honom hade han bara en sak att säga "Mamma, jag älskar inte dig." Aj. Men jag visste att han hade det ljuvligt här hemma med mormor och morfar, och det tog inte mer än några kliv innanför dörren för att han hade tinat upp igen.
Pusslande är utbytt mot att springa. Springa ifrån spöken, jaga oss, bli jagad själv - energin är oändlig. Hemma är han utan blöja förutom nattblöjan. Nappen däremot är det kämpigt att släppa tanken på, men nu säger han i varje fall själv att han ska "slänga nappen när jag fyller år". Vidare så säger han att han vill ha en grön tårta när han fyller år, en Vargen-figur från Bamse och ett Thomas Tåg. De små plastfigurerna är fortfarande väldigt poppis och mellan dessa utspelas ständigt invecklade relationsdraman. Snacket går framåt och det är fantastiskt att kunna föra en vettig dialog nu äntligen. Jag älskar att gå och fika efter dagis och kunna sitta och prata med honom om allt möjligt. Få reda på vad som hänt på dagis, vad han längtar efter, vad han är rädd för. Det är mycket funderingar och diskussioner över vad som gör någon snäll, och vad som gör någon dum.
Om man bortser från godsaker och mackor så äter han inget vidare nu utan det är ett ständigt trugande vid matbordet. Han är oftast på gott humör, och mot Bim är han rakt igenom ljuvlig. Blir så oerhört stolt och glad när jag ser både hur snäll han är med henne och hur mycket glädje de redan ger varandra. 

Inga kommentarer: