Sidor

31 augusti 2011

Dax att ta farväl av övervikten

Enligt BMI-tabellen behöver jag tappa några kilon för att bli normalviktig. Och enligt min garderob behöver jag tappa en sisådär 8 pannor för att komma i merparten av mina innan-graviditeterna-kläder. Vilket jag ju vill såklart. Så för ett par veckor sedan bestämde jag mig för att ta tag i saken.

Iom att jag inte är något fan av total avhållsamhet från viss typ av käk (GI, Atkins, Paleo..smärtsamma dieter har många namn) så kör jag nu all in på "Shape Up-metoden". Dvs kaloriräkning.
Har laddat ner appen Shape Up som räknat ut lämpligt dagligt kaloriantal åt mig och sedan håller reda på allt jag stoppar i mig. Jag kan äta allt, men inte mycket av allt. Och så lär jag mig massor. Framförallt att prioritera. Latte eller kanelbulle, can't have both.

Det fina är att det är skitkul. Att knappa in när jag varit duktig och rört på mig, se hur man då samlar extra kalorier, fylla i maträtter, hitta bättre menyalternativ.. Och såklart att vågen faktiskt rör sig nedåt. 2 kilo på två veckor! Fortsättning följer..

Inga kommentarer: