Sidor

21 april 2009

Inget pris för månadens fru

För några dagar sedan fick jag ett frisläpp igen. Faktum är att jag (enligt egen mening) varit rätt skön och lugn i humöret om man jämför med de gravida ragator man läser om i vänta-barn-böckerna, men när det väl smäller så har det smällt rejält. Stämbanden formulerar de värsta elakheter jag kan komma på och ögonen blir svarta av strid. Den käraste jag har blir tyvärr den som får ta hela skottsalvan.

Som där för några dagar sedan. När jag väste att han aldrig tar iniativ till ett skit. Aldrig överaskar mig. Inte bryr sig om att det snart kommer ett barn. Inte städar eller gör ett förbannade ting. Buhuuuhu, stackars lilla mig. Som bara får vara hemma hela dagarna, käka praliner och fika med mina kompisar. Verkligen.

Fick väl rätt rejält på nosen dagen efteråt när jag satt mitt på mitt eget överaskningskalas i vår skinande rena lägenhet och öppnade presenter. Damn me.

Tror det är nerverna som gör sitt nu också. Vilka kommer vi egentligen bli som föräldrar? Kommer vår parrelation förändras? Trillar vi in i våra föräldrars sketna könsroller? Kommer vi lyckas fucka upp ungen för livet - eller blir vi lika sköna och bra som vi hoppas? Det börjar liksom bli skarpt läge nu och hjärnan har börjat komma i kapp.

9 kommentarer:

Livet på den mörka sidan sa...

Du kommer att bli en underbar mamma ! Det är jag helt säker på

Malin sa...

Åhh vad härligt med bebis!!! Jag läste din blogg massor runt sommaren 2007 när vi skulle gifta oss. Kul att komma tillbaka och läsa om lyckan! Klart ni kommer bli coola föräldrar som ni vill. Det är helt underbart härligt att få mysa tillsammans med en liten gosefis! Nu måste jag lägga din blogg bland favoriterna =)

Anonym sa...

Jag har läst din blogg sedan en kompis inför vårt bröllop tipsade om allt bröllopsprat =)
Jag blev påkörd av en taxi i augusti med blödningar i hjärnan som följd. Efter rullstol, gåbord och rollator går jag nu själv. Nu ska jag tillbaka till jobbet för att arbetsträna, så det går sakta men säkert framåt.
Så även om du inte känner dig som månadens fru, kan du alltid titulera dig "Dagens höjdpunkt"! För även om jag har dåligt minne så går jag alltid in varje dag för att höra från dig!
Kramar från en trogen läsare

Lilla Duktig sa...

Gaaaah!
Absolut den största frågan av de alla. Själv är jag fast besluten att inte bli som "alla andra" och falla in i "könsroller" och yada yada yada...
Jag tror att, när väl vardagen kommer att ändras radikalt, så kommer du/ni innerst inne vara samma personer. Och det är väl det du får klamra dig fast vid. Om du gillade raggarbilar innan graviditeten så kommer du inte sluta gilla dem bara för att det kommer barn. Däremot kommer du kanske tänka med på säkerhetsbälten och hastigheter.
Alltså - samma person men lite annat fokus. Typ.
Det är i alla fall det jag lutar mig tillbaka på. I framtiden.

Zandra sa...

Lyxpiraya> Tack snälla rara du, hoppas du har rätt.

Malin> Welcome back! Vad kul!

Anonym> Nu fick du mig att fälla några glädjetårar. Tack för din otroligt värmande kommentar!

Lilla Duktig> Just det där med raggarbilar, du vet inte hur rätt du har. :)

Lilla Duktig sa...

Haha! Jag har läst din blogg ganska länge...

Strumpans mamma sa...

Haha, du är inte den enda som lyckats med det där. I slutet mot min graviditet gnällde jag som bara den över att ingen tyckte om mig, det kändes som att alla undvek mig och inte ville träffa mig och maken, han älskade mig bergis inte och var bara elak... Tji fick jag när mina tjejkompisar och hela familjen hade fixat en överraskningsbabyshower till mig (oss ;-)). Guuud vad jag fick äta upp alla mina ord.

Lycka till, och njut av sista delen av graviditeten. :-) Snart har du din bebis hos dig och det kommer lukta bebis hemma.

Cånrad sa...

Hej Zandra har följt din blogg ända sedan vi började planera vårt bröllop som var i Augusti 2007. Du var en stor inspirationskälla. Ett tag innan vi gifte oss hade försökt bli med barn men det fungerade inte går nu på min första IVF behandling och började med mina sprutor igår- När jag läste ditt senaste inlägg så vet jag inte vad som tog åt mig men tårarna trillade nerför mina kinder och jag hoppas innerligt att allt ska bli bra och att det ska lyckas även för oss!! Sist men inte minst du kommer bli världens coolaste mamma!!!

Zandra sa...

Strumpans mamma> Skönt att se att fler fått lite överhettad hjärna. :)

Cåndrad> Avundas inte alls dina sprutor, tyckte de var ett helsike både att ta och att komma ihåg på alla bestämda tider. Håller tummarna för att allt ska gå bra för er så snart som möjligt! Det är en sån otrolig lyckligt lottad tid vi lever i! Tänk, för inte alls länge sedan var ju ivf inte ens påtänkt.