Sidor

04 februari 2009

Syjunta




Jag och katten har haft syjunta här hemma med anledning av den växande magen. Av lite resttyger blev det tjock lekfilt, och en tunnare i fleece att ha i bingen eller vagnen.
Bredvid symaskinen ligger nu ett gäng gamla bäddset och handdukar som ska sys om till minisängkläder och tvättlappar.

Hoppas på att Stoff och Stils vårkatalag ska dimpa ner i brevlådan snart också så vi kan beställa lite nya fina tyger att göra en massa annat bra-å-ha av också. Tänker typ babynest och amningskudde.. eller vad behöver man egentligen?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Amingskudde tycker jag är lite läskigt om jag ska vara ärlig. Vilken kudde som helst duger gott. Eller varför inte en Barnslig Flodhäst från Ikea? Jättebra sen när man slutat amma.

Men babynest verkar jättemysigt. Vi rullade ihop en filt och la runt gossebarnet i soffan, så det är väl samma princip men kan man sy något beständigt verkar det vettigt.

Anonym sa...

Hi hi, det ÄR en Mistral S som vi har beställt! Jag har läst så mkt bra om den samt föll för den totalt första gången i butiken. Vi beställde Teutonias hårdlift (vario plus), den är ju stabil men ändå inte klumpig. Den kan man ha som resesäng i början och så är den smidig att bära med sig (vi ställer vagnen i porten) Sen kan man ju göra om den till en åkpåse senare!
Och...SÅ fint du sytt!!! Ska själv ge mig in på att sy en lekfilt, och ett babynest håller jag redan på med :) Amningskudde kanske det blir en också...Många projekt med det är ju roligt, man spar pengar, får användning för resttyger och så skapar man något av kärlek!

Anonym sa...

Fina filtarna blev.
Jag sydde själv en amningskudde då jag fick Tilly, använde den tyvärr inte så mycket till just amningen utan den har kommit till bra användning då hon har börjat sitta själv. Landningarna blir lite mjukare för huvudet 
Babynest hade jag tänt sy men hoppade det. Använde en ihoprullad flisfilt istället och la i sängen. Vad jag hade velat gjort är däremot en lekpöl. Hade tänkt köpa en skumgummimadrass på IKEA och skurit till och gjort vadderade kanter och klätt med något snyggt tyg.
Ska bli kul att följa dig igen i er väntan på liten… följde er flitigt då ni planerade ert bröllop.
Ha det gott!! Kram Mia

Anonym sa...

Jag hann inte köpa någon amningskudde utan tog ett extratäcke och hade i soffan för att bulla upp där det behövdes. När vi blev lite bättre på det där med amning bytte vi bort täcket mot en vanlig kudde. Mest för att lära oss amma utan "hjälpmedel". Det är ju inte alltid man har tillgång till allt stasch man har hemma. /björne

Lilla Duktig sa...

Vad man behöver?
Vem bryr sig så länge det är sött!
Haha...

Anonym sa...

Babynest kan jag verkligen rekommendera!! Våra båda döttrar, 1 och 3 år gamla, har tillbringat sina första (fyra-fem) månader i sådana. Jättebra i början när man vill ha barnet nära sig i sängen, men också sedan när han/hon ska sova i egen liten säng som kan kännas stor i början. Toppen på resor! Behövde ingen resesäng - tjejerna sov i "nestet" mellan oss i sängen.

Anonym sa...

va duktig du är som syr! Filtar och lekfiltar är jättebra att ha. Vi fick vår son i juli och använde bara filt i sängen och vagnen de första månaderna. Vi lånade amningskudde men använde den knappt, funkade bättre med vanlig soffkudde. Bäddset till spjälsäng och vagn kan nog komma till användning.

Emma Svalander sa...

Hej Gu' va söt katt ni har =)
Stoff & Stil katalogen damp ner igår hemma hos mig, så du borde inte behöva vänta så länge till =)
/Emma

Zandra sa...

Bra tips, tackar! Tar det säkra före det osäkra (iom oändligt mycket fritid för tillfället) och syr så mycket jag bara hinner, så får vi se vad ungen gillar sen.

Emma> Åh, hoppas! Såg deras nya tyger på webben igår, ruggigt mycket snyggt. Jag kommer blir ruinerad!

Västmanländskan sa...

Jag var på Stoff och Stils butik i Malmö i helgen och shoppade upp mig på fina, fina tyger. De ska bli ett lapptäcke/lekfil - lite som det du sytt - med stora rutor.
Jag ska sätt igång med det projektet vilken dag som helst ...
(lite svårare att komma loss när bebisen är född)