Sidor

21 oktober 2008

Argbigga

Okey, så en gammal klasskompis addade mig på Facebook. Inte med betoning på kompis.

Grej 1 jag stör mig på som satan. Hon har konverterat till muslim. Fine by me. Man visste att hon skulle hitta en snubbe som skulle berätta för henne hur hon behövde leva sitt liv redan när hon var knodd, rätt beslutslös själv liksom. Hursomhelst, hon lägger upp bilder på sig själv där hon sitter gudstrogen i sin slöja.. OCH ett gäng nakenbilder på sin femåriga dotter.

Grej 2 som stör mig är att jag inte KÄNNER den här jäveln överhuvudtaget, har inte sett henne på över tio år ens. Och så kommenterar hon en av våra bröllopsbilder genom att skriva "barn på g eller?". Tror redan jag har bloggat om hur mycket jag hatar att få den frågan va? Så jag funderade länge på om jag skulle skriva att vi inte kan få barn, att vi hatar barn eller att vi vill olika. Tillsist blev det "våra barn har dött tyvärr".

Undrar om jag ska följa upp med frågan "Du då, har du fått kuk från din man på sista tiden eller?" när vi ändå är inne på linjen att fråga varandra sjukt personliga frågor.

29 kommentarer:

Anonym sa...

Såg just din kommentar på Facebook, och gick hit för att se om du bloggat om det. Fantastiskt svar du gav! Hennes respons säger en hel del om henne ...

Anonym sa...

Så jävla bra.

Venke sa...

Du är så jävla bra!

juliana.persson sa...

Haha. Fy fan vad bra inlägg. Jag garvade en halvtimme och garvar är. Klockrent!

Mrs S sa...

Jag har också fått den där frågan mycket och blir väl inte lika förbannad men rätt irriterad. Jag tror att det beror på att folk är så jävla fyrkantiga, man träffar rätt partner (av motsatt kön naturligtvis), man skaffar bostad, man gifter sig, man skaffar barn och lever lycklig resten av sitt liv och utanför de här ramarna är det få som tänker. Det är inte okej att inte hoppa vidare till nästa steg oavsett av vilket skäl man har, jag har alltid svarat att jag inte vill ha barn och det får också folk att tappa hakan för så får man ju inte känna, då passar man inte in, det blir liksom fel i folks huvuden. Att man kanske inte kan få barn och att det är en askänslig fråga som skär som knivar varje gång man får den tänker ingen med klumpiga fötter på utan klampar bara rätt in i privatlivet. Nu är det lyckligtvis inte så för mig men det hade kunnat vara och jag undrar hur folk hade reagerat om jag kastat det i ansiktet på dem som svar.
Tycker att din följdfråga till damen är helt på sin plats!

Anonym sa...

hahaha
Så himla skönt att bara säga ifrån till folk ibland!

Hela detta drama hade man ju gett vad som helst för att få bevittna på facebook ;)

Anonym sa...

yesss, skönt!
va blev hennes svar btw?

Brian sa...

Mohaaahaha

~~erika~~ sa...

hahhaa grymt bra svar!! =)

Anonym sa...

Fniss. Nu önskar jag att jag hade dig som Facebookkompis bara för att få se den där repliken :-) Bra gjort, jag hatar också den där frågan- folk förutsätter liksom alltid att man vill ha barn och kan få barn.

Anonym sa...

jag tycker inte man ska skämta om barn som dör. men det kanske jag är ensam om att tycka. visst ska man inte hoppa på folk med personliga frågor och jag förstår om man blir irriterad och vill "hämnas", men det här var lite osmakligt.

jkl sa...

Såg din kommentar i min news-feed på fejjan. Har full förståelse för att du blev förbannad. Blir fascinerad hur personliga folk tycker att det är ok att vara. Ska väl de skita i helt enkelt.

Anonym sa...

...jag började läsa din blogg i sommras o jag var fast från första stund, jag gillade ditt sätt att skriva eftersom du hade sköna inlägg och kvicka kommentarer. Nu har tyvärr min uppfattnig om dig ändrats något. 1. Visste inte att även DU var en trångsynt "smyg rasse", som var rädd för allt som inte hör till det "normala, i "mellan mjök sverige". Till exempel att någon konverterat. 2. Att du har sån fruktansvärd dubbelmoral - ja menar hur kan du bli så upprörd över en sån fråga, du lägger ju ut HELA ditt liv på nätet, de e klart folk har uppfattningar och frågor!!!! Men om du inte kan hantera de så kanske du ska sluta blogga!!!

...annars föreslår jag att du lägger ner "bitter fitt" attityden och blir lika bra och rolig på o skriva som du va förut!!

Anonym sa...

Vilken konstig kommentar här ovan, jobbigt med folk som inte kan läsa ett inlägg SÅ SOM DET STÅR! Och jag förstår att du blev irriterad över klasskompisen, en del folk verkar inte fatta att det är en mycket privat fråga. Ofta de som spottar ut bebisar...

Anonym sa...

så himla bra du skriver!!

Petra sa...

Klockrent!

Anonym sa...

Så rolig kommentar *fniss*. Hade varit kul att se hennes reaktion på detta :-)

Zandra sa...

Anonym1> Osmakligt för vem? För min del är det inte osmakligt alls. Och hade det nu varit så att hon hade några döda barn i bageget så lovar jag dig att hennes första publika fråga till mig INTE hade varit hurvida vi har några barn på g eller inte.

Anonym2> Jag tycker du ska 1) läsa mitt inlägg igen och fundera lite över vad fan det är som får dig att tycka att jag är en "smyg rasse".
2) Sluta särskriva, eller sluta kommentera bloggar.

Alla andra> Puss!!

Anonym sa...

Men ärligt talat, hur sjukt är det inte att resonera på det sätt du gör? Hon kanske inte alls påverkades av sin man, kanske hon valde själv och fann den rätta vägen? Dessutom kan man inte påstå att det är nakenbilder när det handlar om ett litet barn. Det är ett oskyldigt barn och inget man behöver skämmas över, det gör henne inte till en sämre muslim. Och sen att det är vanligt att gifta par skaffar barn verkar inte du riktigt ha förstått eller? Inte så konstigt att man då är nyfiken och frågar?

Zandra sa...

Jessica> Klart hon valde själv. Precis som hon alltid har valt att leva precis som hennes män önskat för henne. Hade hon träffat en nynazist hade hon suttit i västerås och heilat med rakad skalle idag, hade hon träffat en stureplansstekare hade hon haft stora sillisar och åkt cabbe. Tro mig. När man ser någon knata ner för samma väg gång på gång så..
Och det är klart som fan att det är nakenbilder oavsett om ungen är fem eller femtio. Skulle du lägga ut bilder när du femåring står med murran i vädret på internet? Det kanske inte gör henne till en sämre muslim, men helt klart till en morsa jag respekterar less. Ett "oskyldigt barn" kanske borde ha en klokare mamma en så. Det kanske kommer som en chock för dig med det finns lite nutcases på nätet.
Det är inte så konstigt om gifta par knullar friskt heller. Är det ok för mig att klampa in och fråga om folks sexliv då också helt ogenerat? Vissa saker är privata, ens beslut eller ickebeslut att bilda familj tycker jag är ett sådant. Jag diskuterar sånt med mina vänner, inte med folk i öppna trådar på nätet.

Anonym sa...

"Vissa saker är privata, ens beslut eller ickebeslut att bilda familj tycker jag är ett sådant. Jag diskuterar sånt med mina vänner, inte med folk i öppna trådar på nätet."

...ehm....är det inte precis det du gör på din blogg?

Anonym sa...

Du har rätt, jag stör mig också på när folk klampar in i ens privatliv och frågar sådana typer av frågor.

En annan sak jag stör mig på är när folk sätter sig över andras val. Du tycker hon gör helt fel val i livet. Låt henne göra det då. Det är hennes privata grej. Ibland kanske man kan få vara en mjäkig typ av person utan att andra ska sätta sig över detta och bete sig som de vet alla andras bästa.

Zandra sa...

Anonyma> Om ni stör er så jävligt så tycker jag att ni hitter en mer slätstruken blogg att läsa framöver. Ngn ni slipper irritera er över. Tack och hej.

Anonym sa...

Visst är det roligt när folk kopierar ens text för att visa att "det var det här som jag störde mig på" Jag kunde inte låta bli att kika på alla svar du fått. Sicka anonyma puckon det finns!

Zandra sa...

Soffy> Tack darling!

Anonym sa...

...men åhhh det är så sött att du fått en liten fanclub...

fanclub = ensamma och tråkiga "jag är så SPECIELL" sOfFy

Anonym sa...

zandra- ingenstans i min kommentar har jag sagt att jag stör mig fruktansvärt mycket på din blogg eller på dig. jag tycker du har en jävligt rolig blogg som ger mig mycket nöje att läsa. Jag skrev en kommentar som inte var en hyllning till dig- utan jag kommenterade att jag tycker alla har rätt till sina egna val, likaväl som de har rätt till sitt eget privatliv. om det offendade dig så ber jag om ursäkt.

/Karin

Anonym sa...

ha ha ha ha ha haaaaaa!!!
Jag har läst din blogg every day under ett par år, sen flyttade jag å bytte dator å adressen hit försvann.
Idag hittade jag dig igen när jag googlad på bordsdekorationer, och oj, vad jag har saknat dig! Du är så rolig och träffsäker så man dör. Hett ämne för mig med, efter att jag gifte mig förra sommaren. Blir lika förbannad varje gång.

Anonym sa...

Din klasskompis som inte var/är en kompis har nog konverterat till islam. Hon är nog muslim. Men hon har nog inte konverterat till muslim. Så gissar jag i alla fall :-)