Sidor

06 maj 2008

Böcker och läsning

Sveriges bästa bokblogg gav mig en bok-utmaning...

1. Vilken bok läste du senast?
Längtansbarnen av Kerstin Weigl.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson. Den ligger och väntar vid sängbordet och jag längtar jättemycket efter att få tid att njuta av den.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Hmm.. säg det. Flest kvinnor skulle jag gissa.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Japp. Oavsett om boken suger eller inte så sitter jag och räknar.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Jag läser utifrån den period jag är i i livet. Är jag deppig blir det sorgsna biografier, är jag på semester läser jag tjocka böcker, är jag singel läser jag svettiga kärleksromaner. Typ så.

6. När blir en bok för lång?
När den är trist. Och när författaren målar upp varje liten detalj i mängder av överflödiga ord. Don´t like at all.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Ja. Hellre många gånger.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
I trygghetnarkomanernas land har jag försökt få en drös med människor att läsa sista tiden, inte för att den är så bra.. men den väcker bra frågor. Vidare tycker jag att alla barn och vuxna borde läsa The Neverending Story, min all-time favorit när det gäller böcker och film.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Jag ger upp någonstans i första halvan om boken är seg.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Hmm.. där står en hel del kriminalromaner och samtidsromaner just nu, men inte ett spår utav Chic lit.

Å så tycker jag att Snäckan, Catti, Soffy, Lilian och Lilla Duktig ska svara på denna enkät. Känn er utmanade!

Inga kommentarer: