Sidor

25 februari 2008

Hjälp på vägen

Egentligen har jag ingen större koll på var det är som skiljer en terapeut, en mentor och en coach från varandra? Antar att terapeuten skulle rota lite i bagaget, en mentor bolla karriärssfrågor med en och coachen hjälper till att upprätta en plan för hur man ska fixa olika prylar man vill uppnå. Privat eller i yrkeslivet.
Hur som helst. Jag hoppas att det är lite så i varje fall för jag har fått en alldeless egen livscoach. Med start idag.

"Bara så du vet.. " sa jag. "Så har jag ingen koll på vad jag vill. Det är väl det som är problemet. Jag har bara en ihärdig känsla av att jag vill mer, och något annat."

"Det är lugnt" svarade hon. "Det är det vi ska göra. Skapa fokus och hitta drömmen".

Låter ju hur sweet som helst! En mänsklig drömfångare.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ah, en sådan skulle jag behöva! Hur får man tag på en sådan?

Anonym sa...

Jag vill också HA!!!! NU!

Anonym sa...

Ååå, det låter verkligen superbra.. men har du kollat på ditt eget inlägg några rader ned.. Är inte det en dröm så säg!?

Anonym sa...

Jaaa, jag vill okså ha en!!??

Zandra sa...

Jossan> Jag hittade "min" genom en mailinglista jag är med på. Jag tror att det är en yrkesgrupp som håller på att växa. Googla och kolla referenser på dem du hittar är mitt tips.

Snäckans dagar> Vi hade vårt första möte igår, och jag tycker det var hur bra som helst faktiskt. Handlar mycket om att ställa sig frågor man annars inte gör särskilt ofta.

Karina > Jo visst är det det. Du har så rätt så.

Anonym sa...

problemet är bara att livscoach kan vem som helst bli, det finns ingen tvång på utbildning etc.

Att bli terapeut kräver ju minst tre år och då måste man har en grundläggande utbildning i botten, såsom psykolog, socionom etc. vilket i sig kräver minst tre år. Utöver detta yrkeserfarenhet. Därav att det kanske kostar mer också..

Man ska bara vara mycket kritiskt när man ska skaffa sig en coach eftersom det finns många som inte har den kompetens man vill få... Det viktigaste är ju bara att just hon är bra för dig. Är hon det så är det ju toppen.. Bara viktigt att veta att det ej finns ngt tvång på ngn slags utbildning även om vissa tagit kurser etc.