Sidor

10 november 2007

Barntjat

Utan överdrift så hintade förresten en manlig blivande kollega (och ägare till företaget) mig femton gånger om att jag säkert kommer få barn snart. (Med tanke på att jag är nygift så är ju tydligen det en självklarhet).
Jag blir skittrött på sådana antaganden. Från mina föräldrar, från ytliga bekanta.. men framförallt från sådana jag bara har arbetsrelationer till.

1. Vi kanske absolut inte vill ha barn i framtiden.
2. Jag kanske jättegärna vill ha barn, men min man vägrar.
3. Jag kanske har livmodercancer och inte kan få barn.
4. Vi kanske precis har förlorat ett barn och varje hint gör tokont.

Barnfrågan är för privat och känslig för att snacka om med vem som helst tycker jag. Har absolut ingen lust att sitta och dela detaljer om min eventuella mammalängtan och sexliv med Nisse på stan. Jag förstår att folk inte menar något elakt, utan bara vill visa intresse och vänlighet.. men ändå blir jag irriterad som satan varje gång.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen någon som tycker som jag! Såna hintar fick jag många av från min blivande svärmor när jag och min sambo varit tillsammans i knappt ett år och jag blev så trött på det. Lyckligtvis har hon slutat med det men jag blir fortfarande ledsen när jag tänker tillbaka. Jag tycker att det är något väldigt privat och tycker inte att någon ska komma och "beställa" barnbarn eller liknande.

Anonym sa...

Jag sällar mig till hålla-medskaran och stämmer in! Man ska aldrig ta för givet att folk kan eller vill få barn. Tänk vad det måste såra dom som verkligen vill men kanske inte kan att ständigt få höra "jaha, när får vi höra tassandet av små barnfötter...."

Anonym sa...

åh vad jag håller med! Vi har försökt bli med barn i nästan två år och sen vi gifte oss i somras så har vi inte längre nån bra ursäkt som folk godtar. Innan bröllopet så kunde vi säga att vi hade fullt upp med bröllops-planering. Vad tror folk?? Att jag skulle berätta bara för att de frågar? Om jag var gravid och redo att berätta så hade jag väl gjort det?? det handlar oftast om ytligt bekanta dessutom. Fy vad upprörd jag blir.. känsligt det här. Fast faktum är... att IDAG fick vi reda på att vi ÄR gravida!! :) Tjoho!

Kerstin Kallin sa...

Åh! Vad ROLIGT anonym! GRATTIS! :-D

I övrigt så håller jag också såklart med. Det finns ingen ursäkt att fråga om sånt om man inte har en nära relation och faktiskt har läge att prata. För egen del har det kommit upp med kompisar som också funderar på när det ska börja planeras och det är ju sannerligen en helt annan sak än rent snokeri. Jag fattar att de flesta inte menar nåt illa, men nån (jag?) borde tala om för dem att folk kan bli sårade. Men vad säger man liksom om man fortfarande vill vara trevlig?

Anonym sa...

tack Kerstin! Ja det känns helt overkligt..

Ibland säger jag att jag är väldigt trött på den frågan och undviker att svara ja eller nej. men inatt efter att jag skrev inlägget så kom jag på att jag nästa gång ska svara "vaddå, ser jag gravid ut..?" och se lite förolämpad/ledsen ut. Ska se om det funkar... behöver bara svara så ett tag till förhoppningsvis. :)

Anonym sa...

Vad skönt att det är fler än jag som är trötta på den frågan!! Kan inte ens tacka nej till ett glas vin utan att spkulationerna är i full gång! Svärföräldrarna har i flera år sagt saker som "men det kommer säkert nån ny liten som vill ha dem snart" när vi undrar om rutchkanan i trädgrden (deras yngsta är nu 18 år!!!) Anonym, GRATTIS!! Jag har kört med "hurså, tycker du att jag ser tjock ut?" Funkar kanonbra!!!

Mrs S sa...

Jag är också så less på det där, särskilt som jag i nuläget inte är ett dugg sugen. Jag brukar ilsket fräsa att barn inte är förenligt med mitt yrke men om det vore så att vi verkligen försökte och inte kunde bli gravida så skulle jag nog säga att vi försöker men att det inte går så bra. Jag kan förstå att det känns jobbigt och privat men samtidigt kan jag inte förstå varför man ska hymla med det. Det skulle förhoppningsvis få folk att förstå hur jävla dumma de är som snokar på så privat mark.

Anonym sa...

Grattis anonym!

Jag håller med om att folk ska lära sig att inte ställa sådana frågor. Vi köpte hus i våras, gifte oss i sommras och sedan dess har frågan kommit många gånger. Mest från ytliga bekanta precis som någon sagt här innan. Jag skulle förstå om mina nära vänner frågade men när någon på facebook som jag inte har pratat med på 10 år frågar så vet jag inte ens vad jag ska svara för jag tycker att det är en sån dum fråga i det sammanhanget.Till på köptet har jag gått upp lite i vikt och då går ryktet vill jag lova. En förälder på jobbet sa att han hört att jag var gravid (jag jobbar på en förskola på orten där jag bor, som är en liten ort). Då svarade jag just tycker du att jag ser tjock ut eller? Det märktes att han skämdes, han sa att han hade hört det från någon... En kollega till mig frågade om det var något jag hade glömt säga för att hon tyckte att jag var lite rund om magen. Då sa jag att det var taskigt sagt och att jag bara ätit för många bullar...

Skönt att höra att det finns fler som tycker som jag!

Anonym sa...

Min man och jag har försökt att få barn i fyra år men inte lyckats. Jag brukar svara att vi har svårt att få barn, många blir då väldigt nervösa men frågar man måste man vara beredd på svar. Barn är en gåva.

Anonym sa...

Jag brukar köra med en motfråga: Vill DU att vi ska ha barn? Då brukar det bli lite nervöst från andra sidan.

Om det är en ytlig relation så frågar jag vad den personen har med det att göra.

Motfrågor brukar vara bra i de flesta sammanhang när man inte vill svara.

Anonym sa...

Håller helt med. Har precis bloggat om samma sak. Och skrev rent ut: fråga mig aldrig mer, för jag kommer aldrig mer svara hövligt på frågan.

Anonym sa...

Finally! Jag är inte själv om dessa tankar och känslor. Vi gifte oss i somras och visst har det varit kommentarer från både kollegor, vänner och släkt. Som värst gick jag dock i taket när syrrans son var knappt ett år och hon kläckte ur sig att "nu längtar vi efter kusiner till x" och så en menande blick på mig............! Gaaahhhh!
Barn är vars och ens ensak och inget som andra människor har att göra med.
För övrigt har jag fortfarande inte kommit på ett bra svar, senaste gångerna har jag kört med
"det är inte därför vi gifte oss" eller "det ligger lååååångt fram i tiden" på frågan "ska ni ha barn snart".

Anonym sa...

Folk tror av någon underlig anledning att de har att göra med sånt. Det är så irriterande. Sen om man blir med barn så fortsätter de med sina kommentarer och frågor. Då tycker de sig ha all rätt att säga sitt om hur magen ser ut, om den enligt de är för liten eller för stor. Sen när man fött och haft sitt barn ett tag, då börjar de undra när nästa barn ska komma och du kommer dessa kommentarer. För de anser ju att de har rätt att lägga sig i om man ska ha ett eller flera barn. Ett barn är ju otänkbart!

Anonym sa...

Ahhhh! Jag har som sagt också bloggat i ämnet, och nu hade svärmor kommenterat "bra sagt, du har tid på dig, jag var 31". Men vad f*n! Det är ju precis det där jag skrev att jag inte ville höra. Suck.

Anonym sa...

HÅLLER MED !!! Vi fick en son våren 05 och nu i ca 1 år har kommentarerna haglat.. när ska * bli storebror då? eller du * vill du inte bli storebror snart va ?

Fasen har inte folk nått annat å tänka på ?! Håller helt med dig i dina punkter.

Anonym sa...

Kan inte annat än hålla med, bara för att alla våra vänner ynglar av sig behöver ju inte det betyda att vi vill/kan/önskar göra likadant. Eller så gör vi det, men då är ju det vår ensak och ingen annan...

Zandra sa...

Läser alla era svar och tänker det är sjukt nice att se lite folk med samma syn på det här som jag!!

Anonym> Grattis, vad roligt!

Anonym sa...

Är också ganska nygift och det verkar vara en självklarhet att få barn strax därefter. Jag har heller ingen lust att berätta om mitt privatliv med vem som helst. Jag och min man vill verkligen ha barn men vi verkar inte ha lika stor tur som våra vänner som "blir gravida på första försöket". Barn kommer när de själva vill. Det är tråkigt att behöva kommnetera och dementera detta ämne varje gång. Lycka till alla ni som försöker bli gravida!