Sidor

29 oktober 2007

Är du privatekonom?

Enligt Google Analytics är det nästan tusen personer som tittar in här i dag, NÅGON av er borde ju rimligtvis ha koll på det här med räntor och skattesatser...

Fråga: Vid årsskiftet så gäller ju nya regler för att skjuta upp vinstskatten när man sålt sin bostad. Är det bättre att skatta av vinsten direkt nu alltså medans skattesatsen fortfarende är relativt låg, eller är det smartare att peta in den helt i nästa boende i fall man kan och fortsätta skjuta upp den på framtiden?

Ska träffa banken i morgon och är helt förvirrad.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Jag pluggar ju till mäklare å har tenta i skatterätt på onsdag så jag borde ju veta. Men det är ganska luddigt än så länge eftersom det är nya regler som inte röstats igenom osv. Bästa rådet är ju att prata ordentligt med banken, de ska ju veta!

Antagligen blir det ju ränta på uppskovet som man får betala också. Men det är svårt att säga vad som är bäst i varje situation, som sagt, prata med banken och lycka till! (Även din mäklare ska ha koll på uppskovet) Hälsningar Johanna

Anonym sa...

Efter vad jag har förstått så är inte reglerna spikade ännu, men så mycket är tydligen klart att det är lägre att betala nu mot att betala efter nyår + att det troligen blir ränta på det uppskjutna beloppet. Brata med din bank eller mäklare, det är deras jobb att kunna sånt.

Anonym sa...

Har du pengar att betala in skatten med så råder jag dig att göra det. Har ni köpt dyrare så kanske ni inte har kontanter att betala vinsten på den gamla lägenheten för och då får du idags läget skjuta upp vinsten. Efter årskiktet kommer du att få börja betala 0,5% ränta på uppskovet (5000kr per år för 1mkr i uppskov)för all framtid (dvs till den dagen ni förändrar ert boende igen och förutsättningarna ändras). Nu är ju inte de nya reglerna spikade än men som du märker så kan regeringen ändra regler och förutsättningar även retroaktivt därav mitt förslag att betala in skatten om ni kan.

Anonym sa...

Tack snälla för era tips och tankar kring det här!
Nu är jag lite klokare och kommer väl betala in skatten på en gång så att det är gjort.
Tack!

Anonym sa...

Tack snälla för era tips och tankar kring det här!
Nu är jag lite klokare och kommer väl betala in skatten på en gång så att det är gjort.
Tack!