Sidor

10 oktober 2007

Dålig timing

Vi flyttar om tre veckor och halva hemmet är redan nerpackat i kartonger. Men ÄNDÅ kan jag inte låta bli att köpa prylar som jag tänker kommer bli sååå fina i nya lyan. Rakt ner i packningen, och ännu mer att flytta.

Idag var jag på IKEA, och kom därifrån med lite ramar, sängöverdrag och... håll i er.. sjukt mycket julgranspynt! Det är ju första året med plats för gran så det har kliat i köpfingrarna ändå sedan september. Det blev ett gäng bruna kulor, spiror och stjärnor. Som jag tänkte blanda med.. hmm.. vet inte. Rosa kanske? Eller vitt och silver?

Hur gör du när du pyntar granen? Mixar du hejvilt med färger och prydnader från tidigare år, eller har du något färgtema som du försöker hålla? Vilken är årets plan?

9 kommentarer:

Unknown sa...

Jag ääälskar min julgran! Det är en riktig Disneygran modell större och man-made men gud så fin. Jag öser på med dekorationer och pynt och har en tunn ljusslinga med små lampor som slingrar sig upp i toppen! Komplett är den "the american christmas dream!" Låter töntigt men det är bra mycket finare än en gles svensk gran som barrar innan julafton!

Johanna sa...

Jag har flyttat hemifrån i år så jag kommer för första gången ha min egen (och sambons) gran. Ska bli skitkul att köpa pynt men jag har inte bestämt mig angående färger åså än. Tänkte ta en tripp till IKEA snart jag med :)

smul sa...

istället för souvenirer köper jag och sambon en julgranskula från ställen där vi varit. Då minns vi och skrattar när vi packar upp grejerna. jag mixar. Jag gillar roliga saker och fina saker och vackra saker. Det fulaste jag vet är tex granar med vita och blå kulor i. Det är så oerhört plastigt och ocharmigt. Man ska ha gamla prylar i en gran. man ska ha underliga bokmärken kantade med kristyr och konstiga fula halmbockar. Annars är jag egentligen inte så mycket för krimskrams, eller prydnader.

Sen har alla sin smak och det får man respektera.

smul sa...

alltså BARA vita och blå, när de matchar resten av inredningen för man har blå soffa typ.

Anna sa...

Här är granen alltid endast röd & vit! Jag tycker den är superfin! :-)

Anonym sa...

Hej,
jag har heller aldrig haft en gran eftersom vi bott i lägenhet tills nu! Nu blir första julen i huset med GRAN! Tjohoo!
Julen har alltid kännts ganska jobbig för mig, men nu har jag och min pojkvän vårat eget hem där vi kan skapa våra egna traditioner. Det är något jag har drömt om väldigt länge. För tre-fyra år sedan började jag köpa ett paket julgranskulor inför varje jul på IKEA. Jag köpte de finaste de hade i glas och sparade i ett skåp. Jag har aldrig ens packat upp dem. Men i år ska jag äntligen få packa upp dem, hänga dem i granen och börja mina egna traditioner i mitt eget hem!
(Alla går i vitt! Symboliskt?)

Mvh Susann

Anonym sa...

Jag brukar hålla stenhårt på traditionell julgranspyntning - röda kulor, silverglitter och julgransljus. Har blivit fly förbannad flera år i rad när mamma pyntat sin gran i silver, guld och glas... Men i år tänker jag nog bli lite modern. Jag är ju trots allt 23 år - borde det inte vara JAG som är öppen för nya idéer...? ;-)

Anonym sa...

Måste berätta om granen jag (och den familjen jag bodde hos) hade när jag jobbade i USA. Det var verkligen en walt disney gran. Riktigt tät och fin och man klädde på den i 3 omgångar. Först lampor, små varianter, tror att 3 slingor gick år. Sen var det kulor, alla färger och varianter på typ varannan gren. Sen på alla de grenar som fanns kvar så skulle det sitta ett ornament, allt ifrån änglar till katten Gustaf med tomteluva i trä. Allt! Otroligt vacker blev den i alla fall och mycket presonlig då ornamenten ofta kom ifrån någon vän eller gäst som hade bott hos dem. Allt som allt så tog det några timmar att klä granen, men eftersom vi hade en lugn eftermiddag så var det bara mysigt! Säg till folk att du gärna önskar dig något personligt att hänga i granen så kan du säkert få till en sån här gran om några år. Man måste ju spara ihop lite.

Lycka till!

Anonym sa...

Vi har kört all sorts blandning tidigare men nu tröttnat på det så i år blir det färgtema och vi har bestämt oss för en lite alternativ stil med lila, svart och silver! Sen ett måste tycker jag är alltid massivt med ljus, minst två slingor :D