Sidor

15 juni 2007

Nu har vi koll på hur det går till..

Så nu har vi träffat prästen och gått igenom vigseln steg för steg. Så här ska det gå till:

Inledningsmusik
Psalm
Lovprisning (några korta ord från prästen)
Inledningsord (vi får välja mellan två olika versioner, en mer kyrklig och en lite softare)
Bibelläsning (som betonar intuitionen med äktenskapet, finns olika fina stycken att välja bland)
Frågorna (Tager du... bla bla)
Bön över ringarna
Löfterna och ringväxlingen (Jag Zandra tar dig Andres... bla bla)
Tillkännagivandet (Det är HÄR man blir man och hustru)
*Pussen*
Solosång
Diktläsning (en vän till oss läser)
Förbön (brudparet ställer sig på knä)
Herrens bön (Fader vår..)
Välsignelsen (Herren välsigne er..)
Psalm
Solosång
Utgångsmusik

Prästen var lugn och skön så jag är övertygad om att det här kommer bli kanon! Nu ska vi bara återkomma till honom med våra psalm-val (tips på några fina?) och vilken marsch vi ska gå ut till så är allt klart! Mein gott.. jag är så nervös och spattig att det inte är klokt. Enormt romantisk start på dagen idag. Jag längtar verkligen nu!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Halleluja!

Kerstin Kallin sa...

En vänlig grönskas rika dräkt tycker jag är så vacker. :-) I denna ljuva sommartid har ett helt gäng verser (7?) att välja bland.

Anonym sa...

Ta psalmer som du vet att att flera kanske kan sjunga med i det är mycket härligare om det inte bara är prästen och kantorn som sjunger

Anonym sa...

En vänlig grönskas rika dräkt är en av dom vackraste psalmerna tycker jag, i denna ljuva sommartid är också vacker /Kati

Anonym sa...

Det finns en ny bröllopstext till "Den blomstertid nu" kommer, som är skriver av en präst. Den är så ny att den inte finns med i psalmboken. Den e jag sugen på.

Anonym sa...

Håller nog med om att En vänlig grönska passar bra till ett sommarbröllop. I denna ljuva sommartid är också fin.

Anonym sa...

Vi hade "En vänlig grönska", "Jag vill ge dig o herre min lovsång" (702) och "Vi lyfter våra hjärtan" (84)

Anonym sa...

Vi har valt "Psalm 200 - I denna ljuva sommartid" men med en ny text. Bra om alla kan melodin så kanske de klämmer i och sjunger lite....

1. Till man och kvinna gjorde han,
de två som kärlek ger varann
och nu till Gud har vandrat.
I Jesu Krist det finns en bild
av sann och äkta kärlek mild,
om hur Gud själv har handlat.

2. O giv, o Herre dessa två,
som denna dag inför dig stå
att de sitt löfte giva.
Om kärlek, omsorg, trofasthet
och att de noga inser det
som deras liv ska bliva.

3. Så ber vi nu att du O Gud
må visa dem på dina bud,
som lär oss leva livet.
Välsigna så de kära två
att de tillsammans ut får gå
och få det dem blir givet.