Sidor

07 maj 2007

Prästen klar

Fick veta att vår favoritpräst (vi har iof bara träffat två stycken, och den andra verkade helt krockad) kommer att viga oss. Lovely. Det är nu jag ska börja klura på hur jag lägger fram det här med vigselönskemålen snyggast...

- Inget om Jesus lidande
- Det gudomliga denna dag är vår kärlek, inte treenigheten osv..
- Mycket sång lite psalmer


Präster måste vara sjukt trötta på par som ber om en okristen vigsel! Väljer man att gifta sig kyrkligt så gör man, det förstår jag också. Jag vill bara inte råka ut för vad jag upplevt andra göra - en vigsel som handlar mer om kyrkan och Jesus än om glädje, kärlek och paret vid altaret.

4 kommentarer:

kyrksyster sa...

Jesu lidande kanske ni kan slippa... men något om meningen med äktenskapet... kristen syn på kärlek... att i äktenskapet finns en av de finaste bilderna för förhållandet mellan Jesus och de kristna...

Det behöver inte bli tungt - men ändå tänkvärt. Ord att minnas och ta hjälp av när det blir tungt...

Lycka till förresten!

Ivana sa...

Förstår precis vad du menar. Själv känner jag mig splittrad, visst vill jag ta en del av kyrkan för att jag ändå ska gifta mig där men så känns det ändå otroligt tjatigt med Jesus osv. Nåväl, bara vi gifter oss, sen får prästen prata om vad han vill :)

Anonym sa...

Jag håller med om att kärleken är det som är viktigt under vigseln! Förhoppningsvis kommer vi att få samma präst som min pappa (!) hade förra sommaren - och han var helt fantastisk! Han är både snickare och präst (väldigt passande haha)och gjorde vigseln väldigt personlig - fokuserade på kärleken och att leva tillsammans, om att dela dryck men inte samma glas, dela bröd men inte äta av samma stycke bröd osv. Underbart :D

Anonym sa...

Det handlar ju egentligen inta bara om ett 'kristet' bröllop, utan tradiotioner. Sen är väl prästerna så pass vana nu för tiden att folk inte är lika religiösa. Men om ni pratar med prällen så är det säkert inte några problem, det tror jag verkligen inte =)