Sidor

14 mars 2007

I morgon är det svullardag

För några veckor sedan började jag äta enligt GI-metoden. Tanken är att gå ner några kilo innan det är dax att dra på mig bröllopsblåsan, så nu är det väldigt mycket ägg, kött och sallad hemma hos oss. Jag har aldrig varit en bantare av stora mått så jag var väldigt osäker på om det här verkligen skulle fungera - men dra på trissor, idag sitter jag på jobbet i ett par jeans jag inte kunnat få på mig de senaste året!

I morgon dock, är det första festardagen på fem veckor. Då ska det avsmakas bakelser hos bageriet som ska fixa bröllopsbakelserna tills i sommar. Min sockersvultna kropp längtar!

13 kommentarer:

lealinnea sa...

jag har funderat mycket på den här GI-metoden. funderar på att börja köra den nu när bröllopet vårat närmar sig.... så den funkar bra alltså?

Anonym sa...

Spännande! Får man fråga, äter du inga carbs alls? Eller har du bara dragit ner? *nyfiken*

Anonym sa...

Spännande! Får man fråga, äter du inga carbs alls? Eller har du bara dragit ner? *nyfiken*

Anonym sa...

Hejsan!
Vad kul för dig!!
Jag gick ner 11 kg på 11 veckor förra året och har tänkt att jag skall gå ner några kilo till innan vårt bröllop i augusti, men jag orkar inte komma igång fast jag vet att det är ganska lätt. GI rekomenderas till alla!
MVH
Viktoria

Maria sa...

Jag körde GImetoden för några månader sen.Jag körde den i tre veckor. Första veckan gick jag ner tre kilo, efetr andra och tredje veckan hade jag gått upp fyra kilo igen... Så jag tappade lusten... =S

Anonym sa...

Jag håller också på med GI-metoden. Tycker den är superbra. Känns inte som att man svälter sig själv när man kan hitta andra substitut som nötter, frukt m.m. Jag har också börjat se resultat nu. Känns jättebra. Lycka till med valet av bakelser :) Lite sött kan man unna sig när man kommit en bit på dieten ;) Om du vill snacka med andra som försöker gå ner i vikt finns alltid "smala tråden" på Gamman. Däre blir man motiverad att fortsätta :D

Anonym sa...

GI funkar än så länge för mig i varje fall, fast det har inte varit någon rekordmetod. På fem veckor har jag gått ner kanske fyra kilo. Så nu är det fyra kilo kvar.
Jag äter väldigt lite kolhydrater, och då långsamma som bönor, groddar eller qinoa typ. Första veckan var en pärs och jag var hungrig hela tiden, men nu tycker jag att det fungar på riktigt bra. Det finns ju så otroligt mycket gott man kan äta. Men det kräver lite extra planering för en sån som är ovan vid att skippa socker, mjöl och potatis.. typ det jag levde på förut.

Maria> Vad trist att det inte fungerade för dig. Undrar vad det berodde på att det vände?

Unknown sa...

var försiktig med den där G1-metoden. Gå ut och spring långa löppass istället...

Ivana sa...

Jag tänkte först dra ner på både det ena & andra inför den stora dagen men sedan så insåg jag att det sista jag behövde var ännu en uppgift mitt i denna planering. Så jag kör hellre med bakelser bredvid planeringsboken & hoppas på det bästa :)

Anonym sa...

Prova Hälsovakten! (Sök den på nätet.) Där har du koll på ALLT - både de energiintag och energiuttag i kroppen som du gör, och det är ju det allt handlar om. Du ser även om du får i dig bra näringsvärden. Det funkar som så att du börjar med att berätta för programmet om dig och nuvarande vikt osv, samt vad du vill uppnå för vikt, och så sätter den upp en viktminskningsplan åt dig. Jag gick ner i vikt för ett år sedan med hjälp av att jag fick Hälsovakten av en bekant. Lite mer än 10 kg på ett halvår blev det, och det var inga problem alls varken för kropp eller själ. Jag justerade hur mycket och vad jag åt och så gick jag mycket promenader. Det var allt och det har aldrig varit så lätt eller behagligt att gå ner i vikt för min del. Plus att jag har hållit vikten sedan dess. Utan att ens tänka på det (har aldrig hänt mig förut)!

Hu, jag låter som en sådan där hemsk reklamperson. Men det är bara för att jag blir så glad när jag tänkte på vilken stor hjälp det var. Jag blev äntligen motiverad när jag såg hur allt jag åt och rörde mig påverkade - att två olika frukter gav helt olika energiintag, att det gjorde skillnad av att jag städade lägenheten en timma - allt hade jag koll på. Jag har varit överviktig sedan tonåren och det är så underbart att inte vara det längre.

Sen vill jag bara säga att jag verkligen tror på att inga raketmetoder är bra. Det SKA gå långsamt om man bryr sig om sin kropp.

(Orkade du läsa ända hit?! Hihi!)

Anonym sa...

Ivana> Men du ser ju ut som om du var gjord i en svarv ju, behöver inte gå ner ngt i vikt.

Malin> Ska kika efter hälsovakten.. Kul att det lyckats så bra för dig!

Anonym sa...

Nån som kan ge mig lite GI-tips? Jag är en sån som funderar åt det hållet men kommer aldrig till skott. Tips tack, och då små enkla i massor.

Anonym sa...

Angelica> Grundprincipen är: Ät inget socker och inga snabba kolhydrater. Dvs vitt ris, kokt potatis, mjöl osv. Men ät massor av sallad, grönsaker och kött. Du kan även äta linser, bönor, avocado, nötter, ost och goda såser.. så länge de inte har mjöl i sig.
Själv äter jag väldigt mycket ägg, kyckling, stekta grönsaker och kött.