Sidor

04 mars 2007

Bröllopsresa x 2

Iom att vi gifter oss mitt i svenska högsommaren så tycker vi att det är synd att åka ifrån Sverige på smekmånad just då. Vi har istället bestämt oss för att ta en weekend direkt efter bröllopet, och vänta med den längre resan tills vintern. Nu är bara frågan vart vi ska åka?

Weekendförslagen hittills lyder:
Spa i Estland
Mat och sol på Malta
Bada i Reyjkavik

Långreseideér:
Inga som helst - har du något förslag på fint ställe där man både kan sola och bada, men också aktivera sig med ngt mer än bara sandstrand?














1. Vart var du på bröllops/kärleksresa, eller vart skulle du vilja åka på en eventuell sådan?

2. Vilket är ditt favorita resmål överhuvudtaget?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Har läst din blogg ett tag och gillar den verkligen.
Angående era weekend-förslag så har jag faktiskt gjort alla tre, och jag tycker utan tvekan att Reykjavik är det bästa förslaget. Faktum är att det är en underbar känsla med naturen och bad i varma källor (speciellt Blå Lagunen!) samt att ni inte lär glömma det i första taget!
Estland är visserligen trevligt, men den romantiska känslan infinner sig inte riktigt.
Malta är också ett bra val, men tyvärr är det lite mainstream och resan kunde nästan lika gärna gått till Kanarieöarna (inget fel på det, men som bröllops-weekend kanske man vill ha något speciellt)

Alltså rekommenderar jag verkligen Island i helhet - underbar natur, härlig stämning och vänligt folk.
När det gäller långresor finns det i princip tre ställen som jag upplevde som helt underbara när jag besökte;
1. Nya Zeeland (alternativt med en tur till Australien)
2. New York
3. Sydafrika

Lycka till!

Anonym sa...

Några av mina favorit resmål som skulle vara kanon som bröllops resa:

1. Maldiverna
2. Sydafrika
3. Hawaii

Lycka till med både bröllopet & resorna!

Anonym sa...

Vad snällt att ni tar er tid att svara på det här!!
Ska kolla upp Reyjkavik helt klart och se om det går att hitta en weekend till rimligt pris.. en långresa till Sydafrika hade inte heller varit fel alls. Kul att åka till ett ställe där ingen av oss varit tidigare också.

Fler tips tas emot tacksamt såklart!

Anonym sa...

Ville komma med ett litet förslag. Själv gifte jag mig i Maj förra året och tänkte precis som du, att det är synd att åka ifrån den svenska sommaren. Vi åkte därför på kryssning i medelhavet i september. Det var mycket amerikanskt men toppen som en bröllopsresa. Vi började i venedig och hade bokat en extra natt där sedan blev det Athén, Kreta korfu och dubrovnic. Fantastiska städer med en massa intressant, men man kunde ochså välja att åka till en fin sandstrand. Man fick se en massa saker och platser men behövde aldrig packa och flytta. Hotellrummet var alltid med. Super service, fin båt, god mat, mycket sysselsättning på båten, man kände sig bortskämd och mådde toppen.

Anonym sa...

1) Vi vill åka på bröllopsresa till Västindien. Det känns som en once-in-a-lifetime-grej som vi inte kommer göra om i första taget. Bröllopsresan för oss ska vara avslappnande, lugn, romantisk och med mycket sol och bad - inga måsten! Dessutom ska den vara lyxig och något utöver det vanliga, och då känns Västindien som det självklara alternativet. Vi satsar på Aruba!

2) Grekland funkar alltid! God mat, härliga människor, behagligt klimat.

Anonym sa...

Att ta en weekend-resa först och vänta till vintern med långresan är ju en jättebra idé. Jag har själv funderat på hur man får ihop det annars. Man vill ju åka bort på tu man hand direkt efter bröllopet men mitt i sommaren.. nä? Din idé låter jättebra. Då hinner man dessutom spara lite mer till långresan så den får lite extra guldkant ;)

Jag skulle vilja kombinera ett spa och storstad. Då får vi både storstadspuls med shopping och restauranger m.m. och avkoppling på spa. Men vart man ska åka vet jag inte.. Jag är lite sugen på Paris eftersom jag läst franska och så verkar det så romantiskt men priserna sen då.. kanske något närmare. Källorna på Island låter mysigt :)

Till långresan tänker vi stanna 2 veckor eftersom en vecka ofta blir för kort. Jag läste ett tips i en tidning att det är bra att kombinera 2 olika orter t.ex. 10 dagar på det ena stället och 4 dagar på det andra. Då får man se 2 olika ställen och slipper tröttna på stället. Fast väljer man ett ställe med mycket aktiviteter kan det vara skönt att stanna 2 veckor. Då kan man blanda sol och bad med utflykter och shopping. Jag är lite sugen på Thailand. Det ska vara billigt att leva där så då kan man kosta på sig lite mer lyx än på dyrare resmål..

Johanna sa...

Jag vill bara säga att jag inte rekommenderar Malta som vi inte gillade överhuvudtaget. Island verkar däremot fantastiskt!

Har ni inte varit i Thailand är det att rekommendera på en bröllopsresa eftersom det är billigt att bo på helt sagolika hotell med egen pool osv.

Anonym sa...

Har precis suttit och kollat på nätet efter tänkbara bröllopsresor. Jag skulle vilja åka till Zanzibar, Mauritius, Maldiverna eller Seycellerna. Alla dessa resmål känns tyvärr väldigt dyra och pengar växer ju inte på träd...
Vi har tänkt att vi ska önska oss pengar till bröllopsresa från våra gäster, men det är knappast troligt att 40 gäster tillsammans ger oss 40 000 kr, men ett litet startkapital hoppas vi att det kan bli i alla fall.

Anonym sa...

Tips till långresan - Mexico och Yucatanhalvön! Supermysigt, vackert och med många möjligheter till aktivitet.

Spana på www.playa.info !