Sidor

18 september 2006

Blomsterspråket

Vad betyder blommorna egentligen? Det finns massor med olika uppfattningar om just detta men här är en lista av de mest vanliga förklaringarna.

Blomsort
Vit lilja - Kyskhet
Nejlika - Djup kärlek
Tusensköna - Oskuld
Förgätmigej - Sann kärlek
Murgröna - Vänskap och trohet
Jasmin - Älsvärdhet
Liljekonvalj - Lyckans återkomst
Myrten - Kärlek och ett rikt liv
Passionsblomma - Het kärlek
Orkidé - Skönhet
Olivkvist - Fred, vänskap
Röd tulpan - Kärleksförklaring
Blå viol - trofasthet
Röd ros - Passionerad kärlek
Gul ros - Otrohet och svartsjuka
Palm - Seger
Brännässla - Skilsmässa
Solros - Förnuft, framgång
Ormbunke - Uppriktighet
Kaktus - Låt inte det yttre vilseleda dig
Krystandemum - Tro på mig
Vit ros - Oskuld
Prästkrage - Ett rent hjärta
Luktärt - Huslig lycka
Nyponros - Beskydd


Åt örthållet
Basilika - Lycka till
Citronmeliss - Sympati
Daggkåpa - Beskydd
Fläder - Medkänsla
Fänkål - Styrka
Ginst - Ödmjukhet
Lavendel - Lycka
Mejram - Rodnad
Mynta - Dygd
Myrten - Kärlek
Persilja - Festlighet
Rosmarin - Minne
Salvia - Huslighet
Timjan - Mod
Vallmo - Tröst


När färgen får tala..
Blå - Jag är dig trogen intill döden
Gul - Du är solen i mitt liv
Lila - Jag önskar dig all lycka
Mörkröd - Jag väntar på dig
Orange - Jag är din vän
Rosa - Jag är förälskad i dig och är dig trogen
Röd - Jag längtar efter dig
Vit - Jag tror på din ärlighet och oskuld


Hint: Om du alltså funderat på att köra bukett med gula rosor och brännässla så kan det vara läge att tänka om.

1 kommentar:

Anonym sa...

Att jag vill ha rosa rosor i buketten verkar vara ett bra val :) Jag är förälskad i dig och är dig trogen. Det passar verkligen till brudbuketten ;)