Sidor

13 mars 2006

Om kärleken

Mer text från Svenska Kyrkans hemsida:
Kan man lova livslång trohet? Det är förstås svårt att lova något för hela livet, men vi kan ge uttryck för vår innersta vilja och ambition. Frågan paret får i vigseln är: ”Vill du ta NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust?” Frågan rör alltså viljan att älska.

Om vi med kärlek menar förälskelse eller starka känslor är det lätt att inse att vi aldrig kan lova det för hela livet. Förälskelse går över, känslor kommer och går. Kärlek kan rymma mycket starka känslor, men innebär mer än så. Kärlek hänger samman med viljan att ha omsorg om den man älskar. Den viljan har de som gifter sig. Att gifta sig är att satsa på den viljan.

Jag blir så otroligt rörd när jag läser det här.
Att just satsa.. kan tyckas vara en självklarhet, men för mig har det aldrig varit det. "Du kan inte ens stava till tvåsamhet" sa en gammal pojkvän, och han vet inte hur rätt han haft. Om det sedan handlar om att jag inte träffat rätt kille, varit rädd för att bli sårad, varit för egoistisk eller omogen låter jag vara osagt. Men att ha träffat någon där jag känner att ingenting är läskigt och ingenting är halvhjärtat, det är så stort att jag får svindel när jag tänker på det!

Inga kommentarer: