Sidor

09 mars 2006

Checklista från Bröllopstorget

Nu är vi ute i väldigt god tid i.o.f, har inte ens bestämt när vi ska gifta oss. Allt beror lite grand på omvi kommer flytta snart eller inte. Men men, det här tycker Bröllopstorget att man ska ha koll på 12- 6 månader innan dagen D.

Bestäm datum och tid för bröllopet. Mm, som sagt, svårt att beräkna. Men nästa sommar vore fint tycker jag.

Gör upp en preliminär budget. Svårt svårt. Vi har inte ens fått någon koll på hur eller var. Fest i vår blivande trädgård, lantligt kyrkobröllop, maskeradbal? Men räknar vi på 80-100 tusen så är vi nog i närheten skulle jag tro.

Bestäm tema: borgerligt eller kyrkobröllop. Se ovan. Vill vigas av en präst i varje fall. Jag är både döpt och konfirmerad i kyrkan och vill fortsätta den traditionen.

Boka kyrka eller annan vigsellokal samt festlokal, på vissa platser och under populära tidpunkter måste man vara ute i mycket god tid. Måste börja kolla på lite lokaler, det känns nästan som den viktigaste änden att börja i.

Bestäm antalet gäster. Släktingar som vi umgås med och våra närmsta vänner borde innebära ca + - 80 personer inklusive alla respektive.

Välj ut tärnor och marskalkar. Jättesvårt. Kanske min lilla kusin som tärna, och killens gamla kompis som marsalk/best man.

Utse en toastmaster och värdpar, dela ut uppgifter till dessa.
Det HÄR är skitsvårt! Jag har flera talförda väninnor - men det är ett rätt tungt ansvar och inget man vill lägga på fel axlar.

Planera mottagning/ middag. Ta reda på om det behövs catering beroende på typ av lokal. Välj cateringfirma vid behov. Mm...

Boka fotograf. Gick förbi en grym fotograf på Hornsgatan häromdagen, han är säkert ruggigt dyr dock.. Annars funkar det säkert med alla fotointresserade vänner vi har.

Välj ut och boka en duktig frisör till brud, brudgum (eventuellt tärna/marskalk.) Känner en duktig frisör som man skulle kunna använda.

Boka egen transport. Här har säkert pappa massa känningar.

Börja se ut bröllopsklänning och tillbehör, om man ska specialbeställa eller låta sy upp sin klänning kan det ta lite tid. Provade klänningar för första gången i mitt liv i förrgår, och tror att det lutar mot en halterneckmodell. Såg ut som ett hus i det helt axelbandslösa nämligen. Så om jag inte vill jogga och dieta järnet nu så får det nog bli något lite mindre figursytt. Sen vill jag nog ha tiara också, eller en sån där femtiotaltsvippa med fjädrar i håret. We´ll see.

Boka hotell för bröllopsnatten. Vi bor så mycket på hotell så jag tror nog att en natt hemma vore allra skönast! Att bädda upp alldeles vitt och fint innan. Ha vackra blommor runt sängen och en kyl proppad med frukostdelikatesser.

Boka bröllopsresa. Drömmen vore att få åka till Afrika eller till Tokyo.

Boka musik/ underhållning/ solist för vigseln och festen. Det vore kul att ha någon form av afterski-band på festen, såna som spelar låtar som alla kan sjunga med till efter några glas bubbel! Den enda vi känner som kanske kan sjunga i kyrkan är en kompis till min kille, så vi får väl kolla med henne längre fram..

Waaaaa.. massor att bestämma alltså. Roligt!